Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 24 ggr
Woodland
0

Var finner man visdom?

”Den som ger akt på ordet finner det goda, lycklig är den som litar på Herren.

Ordspråksboken 16:20

Visdom är människans sanna styrka, och under dess ledning uppnår hon bäst sina livsmål. Att hantera livets frågor på ett klokt sätt ger människan den rikaste njutningen och erbjuder den ädlaste sysselsättningen för hennes krafter; genom detta finner hon det goda i dess fulla bemärkelse. Utan visdom är människan som ett föl, som springer hit och dit och slösar bort krafter som skulle kunna användas på ett lönsamt sätt. Visdom är den kompass med vilken människan ska styra genom livets spårlösa ödemark; utan den är hon ett övergivet fartyg, som en leksak för vindar och vågor. En människa måste vara försiktig i en sådan värld som denna, annars kommer hon inte att finna något gott, utan förledas till otaliga olyckor. Pilgrimen kommer att sarga sina fötter svårt bland törnerna i livets skog om hon inte väljer sina steg med största försiktighet. Den som befinner sig i en vildmark full av rövarband måste hantera saker och ting klokt om han vill färdas säkert.

Om vi, utbildade av den store läraren, följer honom dit han leder oss, kommer vi att finna det goda, även i denna mörka boning; det finns himmelska frukter att plocka på denna sida av Edens trädgård, och paradisiska sånger att sjunga mitt i jordens lundar. Men var finns denna visdom? Många har drömt om den, men inte ägt den. Var ska vi lära oss den? Låt oss lyssna till Herrens röst, ty han har avslöjat hemligheten; han har uppenbarat för människors barn var den sanna visdomen finns, och vi har den i texten: ”Lycklig är den som litar på Herren.”

Det sanna sättet att hantera en sak klokt är att lita på Herren. Detta är den säkra ledtråden till livets mest invecklade labyrinter, följ den och finn evig salighet. Den som litar på Herren har ett diplom för visdom som beviljats genom inspiration: lycklig är han nu, och lyckligare skall han vara där ovan. Herre, i denna ljuvliga dag, vandra med mig i trädgården och lär mig trons visdom.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Den som ger akt på ordet finner det goda, lycklig är den som litar på HERREN.