Att lära oss vår litenhet
”Och han blev mycket törstig och ropade till Herren: ”Du har gett denna stora seger genom din tjänare, och nu kommer jag att dö av törst och falla i de oomskurnas hand!”
Domarboken 15:18
Simson var törstig och redo att dö. Denna svårigheten var helt annorlunda än alla andra som denne hjälte hade mött tidigare. Att bara släcka sin törst är en bagatell mot att befrias från tusen filistéer! Men när törsten kom över honom kände Simson att den lilla nuvarande bördan var tyngre än den stora tidigare bördan som han så speciellt hade befriats från. Det är mycket vanligt att Guds folk, när de har åtnjutit en stor befrielse, tycker att en liten börda är för mycket för dem. Simson dödade tusen filistéer och staplade dem på hög, och sedan svimmar han för för lite vatten! Jakob brottades med Gud i Peniel och övervann själva Allsmäktigheten, och sedan gick han och ”haltade på höften”! Det är märkligt att det alltid verkar bli en förminskning av våra krafter när vi vinner. Som om Herren måste lära oss vår litenhet, vår obetydlighet, för att hålla oss inom gränserna.
Simson skryter högt när han säger: ”Jag har dräpt tusen män.” Hans skrytsamma strupe blir snart hes av törst, och han börjar be. Gud har många sätt att göra sitt folk ödmjukt. Kära Guds barn, om du efter stor barmhärtighet blir mycket nedstämd, är ditt fall inte ovanligt. När David besteg Israels tron, sade han: ”I dag är jag svag, fastän jag är smord till kung.” Du måste räkna med att känna dig som svagast när du njuter av din största triumf. Om Gud har utfört stora befrielser för dig i det förflutna, är din nuvarande svårighet bara som Simsons törst, och Herren kommer inte att låta dig svimma eller låta dottern av den omskurne fröjdar sig över dig.
Sorgens väg är vägen till himlen, men längs hela vägen finns källor med uppfriskande vatten. Så, prövade broder, gläd ditt hjärta med Simsons ord och var säker på att Gud snart kommer att befria dig.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2026-05-06 09:14 av Woodland