Den längtande anden
”Mot kvällen kom duvan tillbaka till honom”.
Välsignad vare Herren för ännu en dag av barmhärtighet, även om jag nu är trött från mitt arbete. Till människornas beskyddare lyfter jag min tacksamhetssång. Duvan fann ingen vila utanför arken och återvände därför till den; och min själ har i dag lärt sig ännu tydligare än någonsin att det inte finns någon tillfredsställelse att finna i jordiska ting – endast Gud kan ge min ande vila. När det gäller mitt arbete, mina ägodelar, min familj, mina prestationer, så är allt detta bra på sitt sätt, men det kan inte tillfredsställa min odödliga natur. ”Vänd om till din ro, min själ, för Herren har varit god mot dig.” .”
Det var i den stilla stunden, när kvällen kom, som duvan med trötta vingar återvände till sin herre: O Herre, låt mig denna kväll återvända till Jesus. Hon kunde inte uthärda att tillbringa en natt svävande över den översvämmade ödemarken, och inte heller kan jag uthärda att vara en enda timme till borta från Jesus, mitt hjärtas vila, min andes hem. Hon landade inte bara på arken, hon ”kom in till honom”; på samma sätt skulle min längtande ande vilja se in i Herrens hemlighet, tränga in i sanningens innersta, komma in bakom slöjan och nå min Älskade i verkligheten. Jag måste komma till Jesus: utan den närmaste och käraste gemenskapen med honom kan min längtande ande inte stanna kvar. Välsignade Herre Jesus, var med mig, uppenbara dig själv och stanna hos mig hela natten, så att när jag vaknar är jag kvar hos dig.
Jag noterar att duvan hade en olivkvist i näbben, ett minne från gårdagen och en profetia om framtiden. Har jag inga glädjande nyheter att ta med mig hem? Inget löfte och ingen försäkran om kommande kärlek? Ja, min Herre, jag framför min tacksamhet för den ömma barmhärtighet som varit ny varje morgon och frisk varje kväll. Och nu ber jag dig, sträck ut din hand och ta din duva till ditt bröst.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.