Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 18 ggr
Woodland
0

Ett barn - inte en slav

”Upphäver vi då lagen genom tron? Verkligen inte! Vi upprätthåller lagen.

Romarbrevet 3:31

När den troende blir adopterad in i Herrens familj upphör hans relation omedelbart till den gamle Adam och till lagen; men då står han under en ny regel och ett nytt förbund. Troende, du är Guds barn; det är din första plikt att lyda din himmelske Fader. Du har inget att göra med en underdånig anda: du är inte en slav, utan ett barn; och nu, eftersom du är ett älskat barn, är du skyldig att lyda din Faders minsta önskan, den minsta antydan om hans vilja.

Om han befaller dig att uppfylla en helig förordning? Då är det på din egen risk om du försummar den, för då är du olydig mot din Fader. Befaller Han dig att söka Jesu person? Är det din glädje att göra det? Säger Jesus till dig: ”Var fullkomliga, såsom er Fader i himlen är fullkomlig”? Då ska du sträva efter att vara fullkomlig i helighet, inte för att lagen befaller det, utan för att din Frälsare uppmanar dig till det. Befaller Han sina heliga att älska varandra? Gör det, inte för att lagen säger: ”Älska din nästa”, utan för att Jesus säger: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud”, och detta är det bud som Han har gett er: ”Att ni älskar varandra.”

Har du fått i uppdrag att ge till de fattiga? Gör det, inte för att välgörenhet är en börda som du inte vågar undvika, utan för att Jesus lär oss: ”Ge åt den som ber dig.” Säger Ordet: ”Älska Gud av hela ditt hjärta”? Se på budet och svara: ”Åh! Bud, Kristus har redan uppfyllt dig – jag behöver därför inte uppfylla dig för min frälsning, men jag gläder mig över att lyda dig eftersom Gud nu är min Fader och han har en rättighet över mig som jag inte vill bestrida.”

Må den Helige Ande göra ditt hjärta lydigt mot Kristi kärleks tvingande kraft, så att din bön må vara: ”Led mig på dina budords stig, jag älskar den.” Nåd är helighetens moder och fostrare, inte syndens försvarare.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upphäver vi då lagen genom tron? Verkligen inte! Vi upprätthåller lagen.