Återvänd till din första kärlek
”du har övergett din första kärlek-”
Vi kommer alltid att minnas de bästa och ljusaste stunderna då vi först såg Herren, blev befriade från vår börda, tog emot hans löfte, jublade över fullständig frälsning och gick vidare i frid. Det var vår i våra själar; vintern var förbi; Sinai-bergets dånande åska hade tystnat; dess blixtar syntes inte längre. Lagen hotade inte med hämnd, rättvisan krävde inget straff.
Då uppenbarade sig blommorna i våra hjärtan; hopp, kärlek, fred och tålamod grodde upp ur jorden; hyacinten som symboliserar ånger, snödroppen som symboliserar ren helighet, krokusen som symboliserar gyllene tro, påskliljan som symboliserar tidig kärlek, alla prydde själens trädgård. Fåglarnas sångtid hade kommit, och vi jublade av tacksamhet. Vi prisade det heliga namnet på vår förlåtande Gud, och vår beslutsamhet var: ”Herre, jag är din, helt och hållet din; allt jag är och allt jag har ägnar jag åt dig. Du har köpt mig med ditt blod – låt mig ge mig själv och bli förbrukad i din tjänst. I livet och i döden, låt mig vara helgad åt dig.”
Men har vi fortsatt med denna beslutsamhet? Vår äktenskapliga kärlek brann då med en helig låga av hängivenhet till Jesus, men är det samma sak nu? Skulle inte Jesus med rätta kunna säga till oss: ”Jag har något emot er, eftersom ni har övergivit er första kärlek”? Vi har verkligen gjort lite för vår Mästares ära. Vintern har kommit. Vi är kalla som is när vi borde känna sommarens glöd och blomstra med heliga blommor. Vi ger Gud småpengar när han förtjänar kronor – ja, han förtjänar att vårt hjärtas blod smids i tjänst för hans kyrka och hans sanning.
Ska vi fortsätta så här? O Herre, efter att du har välsignat oss så rikligt, ska vi då vara otacksamma och bli likgiltiga inför dig? O, rör oss inombords så att vi återvänder till vår första kärlek och återupptar våra första gärningar! Skicka oss en varm vår, åh rättfärdighetens sol.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2026-02-20 10:23 av Woodland