Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läranbibeln
Läst 16 ggr
Woodland
0

Vår hjälp i nöd

Varifrån kommer min hjälp?©

av Meredith Lee Myers

Jag ropade ut: ”Var är min hjälp?” Det var en kris, och jag väntade på räddningspersonal i vad som kändes som en evighet. Hjälplös och beroende av andra fann jag mig plötsligt säga:

Jag lyfter mina ögon till bergen.

Varifrån kommer min hjälp?

Min hjälp kommer från Herren,

som har gjort himmel och jord.
Psaltaren 121:1-2

Denna uppstigningspsalm komponerades ursprungligen för judarna under deras årliga pilgrimsfärd. Israel blickade mot Guds berg med staden Jerusalem. Denna psalm var inte bara en kraftfull påminnelse om att blicka upp och minnas orsaken till judarnas mödosamma resa, utan också ett poetiskt verktyg för att förena sanning och erfarenhet.

I stället för att avfärda känslor till förmån för pragmatism eller förlöjliga Guds löften på grund av smärta, engagerar psalmerna våra sinnen och fängslar våra känslor, och pekar mot något verkligt unikt. Vi känner inte alltid till psalmisternas sammanhang eller erfarenheter, men finner vi inte ändå en kännbar koppling till dem? I psalmerna ser vi sånger som väver samman komplexa teman som vi på ett märkligt sätt känner igen: missmod och tacksamhet, rädsla och glädje, sorg och lovsång. Psalmerna ger inte bara en idyllisk bild av den mänskliga erfarenheten, utan lär oss också att be ärligt. I slutändan pekar de på Kristus – den fullständiga mänskliga erfarenheten.

Även när vi känner till och memorerar sanningen är det så lätt att gå vilse i våra egna erfarenheter, inte bara självcentrerade utan också förkrossade av tyngden av att leva i en trasig värld. Vi underskattar vad som krävs för att hålla jorden i sin bana, våra kroppar som andas eller våra sinnen som är fokuserade på sanningen. Vi överskattar vår kontroll över elementen, våra antaganden om vad vi ser eller våra bedömningar av andra. Överväldigade och förvirrade av våra akuta behov förs vi till vår gräns. Vart kan vi ta vägen härifrån?

När världens ting faller sönder framför våra ögon, är det en tröst att vända sig till världens Skapare. När vi behöver ett extraordinärt ingripande kan vi förkunna att “allt hålls samman” av vår oföränderlige Gud. Där vi har brister ser Han – ”han som bevarar dig slumrar inte” (Ps 121:3). Vi är aldrig riktigt ensamma, och Han ger oss visdom om de resurser Han tillhandahåller.

Det finns en bestående tröst i att veta att ”Herren är din väktare” och att Han inte bara finns bland bergen. Vår hjälp har kommit till oss – Jesus, vår Herre och Kristus – och Han har inte lämnat oss ensamma. Han ger sig tillkänna för dem som är Hans ”en annan Hjälpare, som ska vara med er för alltid”, den Helige Ande. Även om Gud inte skyddar oss från alla kriser, så är Han alltid vår ”borg”[](). Gud är verksam. Vi kan veta varifrån vår hjälp kommer och åkalla Honom idag. Han kommer att svara.

Meredith Lee Myers är webbredaktör för Tabletalk och Ligonier Ministries och har en examen från Erskins Theological Seminary i Columbia South Carolina, USA.

© Ligonier Ministries Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.