Dessa trista "om"
”Om ni annars haven smakat att Herren är god.”.
Om: – då är detta inte något som kan tas för givet när det gäller alla människor. ”Om”: – då finns det en möjlighet och en sannolikhet att vissa inte har upplevt att Herren är nådig. ”Om”: – då är detta inte en allmän utan en särskild nåd, och det är nödvändigt att fråga sig om vi känner till Guds nåd genom inre erfarenhet. Det finns ingen andlig nåd som inte kan vara en fråga för hjärtats prövning.
Men även om detta bör vara en fråga om uppriktig och allvarlig efterforskning, bör ingen vara nöjd så länge det finns något som helst ”om” när det gäller att han har smakat att Herren är nådig. En svartsjuk och helig misstro mot sig själv kan ge upphov till frågan även i den troendes hjärta, men att ett sådant tvivel kvarstår skulle verkligen vara något ont. Vi får inte vila utan att desperat kämpa för att omfamna Frälsaren i tro och säga: ”jag vet vem jag tror på, och jag är viss om att det står i hans makt att bevara det som jag har fått mig anförtrott, ända fram till den dagen.” Vila inte, o troende, förrän du har full visshet om ditt intresse i Jesus. Låt ingenting tillfredsställa dig förrän du, genom det ofelbara vittnesbördet från den Helige Ande som vittnar med din ande, är säker på att du är ett Guds barn.
Åh, lek inte med detta; låt inga ”kanske” och ”möjligen” och ”om” och ”osäkerhet” tillfredsställa din själ. Bygg på eviga sanningar, och bygg verkligen på dem. Få Davids säkra barmhärtighet, och få den verkligen. Kasta ditt ankare in i det som finns inom förlåten, och se till att din själ är förbunden med ankaret med ett rep som inte går av. Gå vidare bortom dessa trista ”om”; stanna inte längre i en öken av tvivel och rädslor; korsa inte Jordanfloden i misstro och gå in i Kanaans land av fred, där kanaaniterna fortfarande dröjer kvar, men där landet inte upphör att flöda av mjölk och honung.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.