Jesus iFokus

Jesus

Etikett: den-kristna-läran
Läst 22 ggr
Woodland
0

Inget andligt liv i oss

Ett nytt hjärta ©

av Kevin D. Gardner

Borrelia, en fästingburen sjukdom orsakad av en bakteriell infektion, kallas ibland "den stora imitatören". Med dess mångfald av möjliga symtom kan den härma en mängd andra tillstånd. Dess kännetecknande symptom, ett prickliknande utslag, saknas ofta, och många patienter kan inte minnas att de blivit bitna av en fästing.

Jag fick borrelia 2006. Jag hade utslag, men det var på ryggen, så jag såg inte hur det såg ut. Jag kunde inte minnas att jag blivit biten av en fästing, och än idag är jag inte säker på var det hände.

Mitt primära symptom var ett sällsynt symptom som kallas borreliakardit. Infektionen hade nått mitt hjärta, som sedan blev inflammerat. Mitt hjärtas elektriska system fungerade inte som det skulle, så mitt hjärta bytte till ett reservsystem som skulle hålla mig vid liv, men det systemet kunde inte anpassa sig till min aktivitetsnivå. Oavsett om jag satt tyst eller sprang uppför en backe, slog mitt hjärta ungefär trettiofem gånger per minut.
På sjukhuset fick jag en tillfällig pacemaker tills infektionen hade läkt. Om det inte hände snart skulle läkarna behöva ta bort den tillfälliga pacemakern och implantera en permanent. Jag tillbringade några oroliga nätter på hjärtklinikens intensivvårdsavdelning – bad, funderade över livet med pacemaker och sökte uppmuntran i Skriften.

Ett avsnitt som dök upp i mitt sinne när jag funderade över mitt dåligt fungerande hjärta var Hesekiel 36:26: ”Jag ska ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag ska ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.” Att jag åberopade detta avsnitt var förstås lite ironiskt, men versen talar ändå om Guds kraft att uppfylla sina löften för sitt folks bästa, en uppmuntran som jag behövde.

I vårt syndiga tillstånd fungerar våra hjärtan inte bara dåligt; de är kalla, hårda, döda. Det finns inget andligt liv i oss. Vi är oförmögna att resa oss själva till nytt liv eller reagera positivt på Guds godhet eller vädjanden att sätta vår tro på Honom. I vårt syndiga tillstånd är vår situation förfärlig. Vi hatar Gud och är med rätta under Hans vrede och förbannelse.

Om vi ska bli frälsta behöver vi inget mindre än en hjärttransplantation; vi behöver ett nytt hjärta för att ge oss nytt andligt liv. Westminster Confession of Faith säger oss att detta sker i vår verksamma kallelse (10.1), där också den Helige Ande ”övertygar oss om vår synd och vårt elände, upplyser våra sinnen i kunskapen om Kristus och förnyar vår vilja” (Westminster Shorter Catechism 31). Genom att göra detta ”förmår och gör Anden oss i stånd att omfamna Jesus Kristus, som fritt erbjuds oss i evangeliet” (WSC 31).

Av Guds nåd försvann min infektion, jag behövde ingen pacemaker och jag har inga kvarstående biverkningar. Men i Guds större nåd ger Han sitt folk nya hjärtan. Utan detta Andens verk skulle vi förbli döda i våra synder och överträdelser, men Gud i sin stora kärlek till oss har uppväckt oss till ett nytt liv i Kristus (Ef. 2:1-5)

Pastor Kevin D. Gardner är biträdande redaktör för tidskriften Tabletalk, adjungerad professor vid Reformation Bible College i Sanford, Florida, och äldste i Presbyterian Church in America.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift augusti 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.