Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läranbibelnlivsfrågorinspirationgud
Läst 16 ggr
Woodland
0

Allt till de bästa

Forsynen©

av Derek W.H. Thomas

“Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut.” (Rom. 8:28) Det kan knappast finnas några mer betryggande ord i hela Skriften. Som någon har sagt, så säger oss dessa ord att ingenting händer utan att Gud vill att det ska hända, vill att det ska hända innan det händer och vill att det ska hända på det sätt som det händer. Gud är herre över allting - rymden, tiden och allt däremellan. Jesus gjorde också en liknande iakttagelse om ganska triviala saker: ”Säljs inte två sparvar för ett kopparmynt? Ändå faller inte en enda av dem till marken utan er Far. Och på er är till och med alla hårstrån räknade.” (Matt. 10:29-30). Han fortsatte med att säga att kristna inte ska vara rädda, eftersom vi är mer värda än sparvar.

I Romarbrevet 8:28 finns trygghet, frid och välsignelse - förvissningen om att Gud vakar över oss varje ögonblick, varje dag. Det finns inga svarta hål där allt faller sönder, där han inte finns för att vägleda, förse och styra. Utanför Romarbrevet 8:28 finns det bara osäkerhet och kaos. Ingenting är säkert.

Vissa kommer att tycka att läran om Guds suveräna kontroll är skrämmande. Reducerar den oss inte till automater? Andra menar att den uppmuntrar till omoral - “om jag syndar är det ju Gud som fick mig att göra det, och jag är inte ansvarig för mina tankar och handlingar.” Ingen av dessa slutsatser är sann. Guds suveränitet är förenlig med fri handling, och därför hålls vi moraliskt och andligt ansvariga. Vi syndar för att vi vill det, inte för att vi tvingas till det mot vår vilja.

William Cowper (1731-1800), en psalmist med psykiska problem och vän till John Newton, vävde in läran om försyn i en av mina favoritpsalmer, ”God Moves in a Mysterious Way”. I den första strofen föreställer han sig att Gud sätter sina fotspår i havet (de syns inte) och rider på en storm (som för med sig problem in i våra liv). Hur kan läran om försyn vara en tröst om Gud ligger bakom stormen?

Djupt i outgrundliga gruvor
med aldrig sviktande skicklighet
Vårdar han sina ljusa planer
och arbetar med sin suveräna vilja.
Ni räddhågade helgon, fatta nytt mod;
molnen som ni så mycket fruktar
är stora med benådning och kommer att regna
välsignelser över era huvuden.

Som Jobs bok så tydligt visar förstår vi kanske inte varför vi drabbas av lidande, men det är inte viktigt att vi förstår Guds tankar. Vad som är viktigt är att vi litar på honom. Och ibland är det just det som är problemet. Vi tar honom inte på orden och inbillar oss att det är något fel på gång. Kristna bör glädjas i vedermödan och se hur Herren varje dag fullbordar sina mystiska syften i våra liv, i förvissningen om att han älskar oss i Kristus och aldrig kommer att släppa taget om oss (Rom 5:3).

Dr Derek W.H. Thomas är en av Ligonier Ministries lärare och Chancellors Professor av Systematisk and Pastoral Teologi vid Reformed Theological Seminary. Han är författare till många böcker, bland annat Strength for the Weary och Let Us Worship God.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift may 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen