Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 23 ggr
Woodland
0

Spionaget är överallt

”Herre, led mig i din rättfärdighet för mina förföljares skull

Psaltaren 5:9

Världens fiendskap mot Kristi folk är mycket bitter. Människor förlåter tusen fel hos andra, men de förstorar upp den mest triviala förseelse hos Jesu efterföljare.

I stället för att förgäves beklaga detta, låt oss beakta det, och eftersom så många håller utkik efter oss, låt detta bli ett särskilt motiv för oss att vandra mycket försiktigt inför Gud. Om vi lever vårdslöst kommer världen snart att se det, och med sina hundra tungor kommer den att sprida historien, överdriven och förskönad av förtalets iver. De kommer att ropa triumferande. ”Aha! Så skulle vi vilja ha det! Se hur dessa kristna beter sig! De är hycklare ut i fingerspetsarna.” På detta sätt kommer Kristi sak att lida stor skada och hans namn bli mycket förolämpat.

Kristi kors är i sig självt en förolämpning för världen; låt oss se till att vi inte lägger till någon egen. Det är ”för judarna en stötesten”: låt oss se till att vi inte lägger några stötestenar där det redan finns tillräckligt många. ”För grekerna är det en dårskap": låt oss inte lägga till vår dårskap för att visa på det förakt med vilket de världsvana hånar evangeliet. Hur aktsamma borde vi inte vara med oss själva! Hur stränga bör vi inte vara mot våra samveten! Hur försiktiga bör vi inte vara i närvaro av motståndare som förvränger våra bästa gärningar och ifrågasätter våra motiv när de inte kan kritisera våra handlingar! Lik Bunyons Pilgrim färdas vi som misstänkta personer genom Fåfängans Marknad. Vi är övervakade, och det finns fler spioner än vi känner till. Spionaget är överallt, både hemma och utomlands. Om vi faller i fiendernas händer kan vi snarare förvänta oss generositet från en varg eller barmhärtighet från en demon än något som liknar tålamod med våra svagheter från män som kryddar sin otrohet mot Gud med skandaler mot hans folk. Herre, led oss alltid, så att våra fiender inte sätter käppar i hjulet för oss!

av Charles Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

HERRE, led mig i din rättfärdighet för mina förföljares skull, jämna din väg för mig.