Jesus iFokus

Jesus

Etikett: den-kristna-läran
Läst 16 ggr
Woodland
0

Att tjäna Herren är en ära

”Mycket stor är hans armé”

Joel 2:11

Betänk, min själ, Herrens makt, han som är din ära och ditt försvar. Han är en krigets man, Yahweh är hans namn. Alla himlens styrkor står till hans förfogande, legioner väntar vid hans dörr, keruber och serafer, väktare och heliga, furstendömen och makter, alla är lyhörda för hans vilja. Om våra ögon inte var förblindade av köttets infektion, skulle vi se hästar av eld och vagnar av eld runt Herrens älskade.

Naturens krafter är alla underkastade Skaparens absoluta kontroll: stormvindar och oväder, blixtar och regn, snö och hagel, mjuk dagg och uppiggande solsken kommer och går på hans befallning. Orions band löser han och binder Plejadernas ljuva inflytanden. Jord, hav och luft samt platserna under jorden är förläggningar för Yahwehs stora arméer; rymden är hans lägerplats, ljuset är hans fana och lågan är hans svärd. När han drar ut i krig härjar hungersnöd i landet, farsoter drabbar nationerna, orkaner sveper över havet, tromber skakar bergen och jordbävningar får den fasta världen att skälva. Vad beträffar de levande varelserna, så lyder de alla under hans herravälde, och från den stora fisk som svalde profeten, Jona, till ”flugsvärmar” som plågade Soans fält, de är alla hans tjänare, och liksom fjärilslarven och spolmaskarna är de skvadroner i hans stora armé, ty hans läger är mycket stort.

Min själ, se till att du har fred med denne mäktige konung, ja, ännu mer, se till att du tar värvning under hans fana, ty att kriga mot honom är vansinne, och att tjäna honom är ära. Jesus, Immanuel, Gud med oss, är redo att ta emot rekryter till Herrens armé: om jag inte redan är värvad, låt mig gå till honom innan jag sover och be om att bli antagen på grund av hans förtjänster; och om jag redan är, som jag hoppas att jag är, en korsets soldat, låt mig vara vid gott mod; för fienden är maktlös jämfört med min Herre, vars läger är mycket stort.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

HERREN låter sin röst höras framför sin här. Mycket stor är hans armé, stark är den som utför hans order, för HERRENS dag är stor och mycket
  • Redigerat 2025-06-28 10:11 av Woodland