Gud hör bön!
”. . .deras röst blev hörd, och deras bön kom till hans heliga boning, till himlen”
Bönen är den kristnes aldrig svikande tillflyktsort i alla omständigheter, i alla svårigheter. När du inte kan använda ditt svärd kan du ta till bönens vapen. Ditt krut kan vara fuktigt, din bågsträng kan vara slapp, men bönens vapen behöver aldrig vara ur funktion. Leviatan skrattar åt spjutet, men han darrar inför bönen. Svärd och spjut behöver putsas upp, men bönen rostar aldrig, och när vi tror att den är som trubbigast skär den som bäst. Bönen är en öppen dörr som ingen kan stänga.
Demoner må omge dig på alla sidor, men vägen uppåt är alltid öppen, och så länge den vägen är fri kommer du inte att falla i fiendens hand. Vi kan aldrig bli drabbade av blockad, eskalering, minor eller storm, så länge himmelsk hjälp kan komma ner till oss via Jakobs stege för att bistå oss när vi är i nöd
Bönen är aldrig ur säsong: både på sommaren och på vintern är dess handelsvaror värdefulla. Bönen får audiens i himlen mitt i natten, mitt i affärslivet, i dagens hetta och i kvällens skugga. I varje tillstånd, vare sig det gäller fattigdom, sjukdom, dunkel, förtal eller tvivel, kommer din förbundsgud att välkomna din bön och besvara den från sin heliga plats. Inte heller är bönen någonsin meningslös.
Sann bön är alltid sann kraft. Du kanske inte alltid får vad du ber om, men du skall alltid få dina verkliga behov tillgodosedda. När Gud inte svarar sina barn enligt bokstaven, gör han det enligt anden. Om du ber om grovt mjöl, skall du då bli arg för att Han ger dig det finaste mjölet? Om du söker kroppslig hälsa, skall du då klaga om Han i stället låter din sjukdom övergå till att läka andliga sjukdomar? Är det inte bättre att korset helgas än att det tas bort?
I kväll, min själ, glöm inte att framföra din bön och begäran, ty Herren är beredd att uppfylla dina önskningar.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2025-03-05 15:48 av Woodland