Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: den-kristna-läranjesusinspirationgudjesus-och-jag
Läst 29 ggr
Woodland
0

Genom tro är löften till för alla

”Jag ska aldrig lämna dig eller överge dig.”

Hebreerbrevet 13:5

Inget Guds löfte har kommit till genom egen tolkning. Vad Gud än har sagt till ett helgon, har han sagt till alla. När han öppnar en brunn för en, är det för att alla skall kunna dricka. När han öppnar en skafferidörr för att dela ut mat, kan det finnas någon svältande man som är anledningen till att den öppnas, men alla hungriga helgon kan ckså komma och äta. Om han gav ordet till Abraham eller till Mose spelar ingen roll, åh troende; han har gett det till dig som en av förbundets arvtagare.

Det finns inte en hög välsignelse som är för upphöjd för dig, inte heller en bred barmhärtighet som är för omfattande för dig. Lyft nu dina ögon mot norr och mot söder, mot öster och mot väster, ty allt detta är ditt. Klättra upp till Pisgas topp och se den yttersta gränsen för det gudomliga löftet, ty landet är helt och hållet ditt. Det finns inte en bäck med färskt vatten som du inte får dricka av. Om landet flyter med mjölk och honung, ät då honungen och drick mjölken, ty båda är dina. Var frimodig att tro, ty han har sagt: ”Jag skall aldrig lämna dig och aldrig överge dig.” Genom detta löfte ger Gud sitt folk allt. ”Jag skall aldrig lämna dig.” Då kan ingen egenskap hos Gud upphöra att vara verksam för oss. Är han mäktig? Han skall visa sig stark för dem som förtröstar på honom. Är han kärlek? Då skall han med kärleksfull godhet förbarma sig över oss. Vilka egenskaper som än må utgöra Gudomens karaktär, skall var och en av dem i sin fullaste utsträckning vara engagerad på vår sida.

För att sammanfatta allt, det finns ingenting du kan önska, det finns ingenting du kan be om, det finns ingenting du kan behöva i tiden eller i evigheten, det finns ingenting som lever, ingenting som dör, det finns ingenting i denna värld, ingenting i nästa värld, det finns ingenting nu, ingenting på uppståndelsens morgon, ingenting i himlen som inte finns i denna text - ”Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig.”

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Moses död - Mose gick från Moabs hedar upp på berget Nebo, på toppen av Pisga mitt emot Jeriko. Där lät HERREN honom se hela landet, från Gilead ända