Gå eller stanna?
”Och de hörde en stark röst från himlen som sade till dem: "Kom hit upp!””
Uppenbarelseboken 11:12
Utan att betrakta dessa ord i deras profetiska sammanhang, låt oss se dem som vår store Föregångares inbjudan till sitt helgade folk. I sinom tid skall det höras ”en stor röst från himlen” till varje troende, som säger: ”Kom hit upp.” Detta borde vara föremål för en glad förväntan hos de heliga. I stället för att frukta den tid då vi skall lämna denna värld för att gå till Fadern, borde vi längta efter den stund då vi skall befrias. Vår sång borde vara…
”Mitt hjärta är med honom på hans tron,
Och jag har svårt att vänta;
Varje ögonblick lyssnande efter rösten,
”Kom hit upp” när han ska mig hämta
Vi är inte kallade ner i graven, utan upp till himlen. Våra själar födda i himlen borde längta efter hemlandets luft. Ändå bör den himmelska kallelsen för själarna som är födda av himlen vara föremål för tålmodig väntan. Vår Gud vet bäst när han skall be oss ”kom hit upp”. Vi får inte önska att tidigarelägga vår avresa. Jag vet att stark kärlek kan få oss att ropa,
”O Härskarnas Herre, vattnet delas,
Och led oss alla igenom till himlen;”
men uthålligheten måste leda till fulländad gärning. Gud bestämmer med exakt visdom tiden för de återlösta att stanna kvar här nere. Om det kunde finnas ånger i himlen, skulle de heliga säkerligen sörja över att de inte levde längre här för att göra mer gott. Åh, för fler kärvar till min Herres skörd! Fler juveler till hans krona! Men hur, om det inte finns mer arbete? Det är sant att det finns en annan sida av saken, att våra synder blir färre när vi lever så kort tid, men åh! när vi tjänar Gud fullt ut och han förser oss med dyrbart utsäde att sprida och att skörda hundrafalt, skulle vi till och med säga att det är bra för oss att stanna där vi är. Vare sig vår Mästare säger ”gå” eller ”stanna”, så låt oss vara nöjda så länge han skämmer bort oss med sin närvaro.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.