Jesus iFokus

Jesus

Etikett: den-kristna-läran
Läst 14 ggr
Woodland
0

Gud har makt över sig själv

”Herren är sen till vrede
    men stor i kraft”

Nahum 1:3

Jehova ”är sen till vrede”. När barmhärtigheten kommer till världen driver den bevingade hästar; axlarna på dess vagnshjul är glödheta av fart; men när vreden går ut, kämpar den sig fram med sena fotsteg, för Gud finner ingen glädje i syndarens död. Guds barmhärtighetsstav är alltid i hans utsträckta händer; hans rättvisans svärd är i sin skida, nerhållen av den genomborrade kärlekshand som blödde för människornas synder.

”Herren är sen till vrede”, eftersom han är stor i sin makt. Han är verkligen stor i makt för han har makt över sig själv. När Guds makt håller sig själv tillbaka, då är det verkligen makt: den makt som binder allmakten är en överträffad allmakt. En man som har ett starkt sinne kan tåla att bli förolämpad länge, och han tar illa vid sig först när hans känsla för det rätta kräver att han handlar. Det svaga sinnet blir irriterat av lite, men det starka sinnet tål det såsom en klippa som inte rör sig även om tusen brytare slår mot den och kastar sin ynkliga ondska i ett sprej på dess topp. Gud känner igen sina fiender, och likväl blir han inte upprörde utan håller inne sin vrede. Om han vore mindre gudomlig än han är skulle han för länge sedan ha sänt ut alla sina åskväder och tömt himlens magasin; han skulle för länge sedan ha sprängt jorden med de underbara eldarna från dess lägre regioner, och människan skulle ha blivit fullständigt förintad; men storheten i hans makt till oss för med sig barmhärtighet.

Kära läsare, vad är ditt tillstånd just nu? Kan du i ödmjuk tro se till Jesus och säga: ”Min ställföreträdare, du är min klippa, min tillit”? Då, älskade, var inte rädd för Guds makt, ty eftersom du i tro har flytt till Kristus som en tillflykt behöver Guds makt inte skrämma dig mer än krigarens sköld och svärd behöver skrämma dem som han älskar. Gläd er i stället över att han som är ”stor i makt” är er Fader och Vän.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

HERREN är sen till vrede men stor i kraft, han låter ingen gå ostraffad. HERREN har sin väg i storm och oväder, och molnen är dammet under hans