Jesus iFokus

Jesus

Etikett: den-kristna-läran
Läst 11 ggr
Woodland
0

Kasta av otrohetens svepning

”kraften i hans uppståndelse”
Filipperbrevet 3:10

Läran om en uppstånden Frälsare är oerhört värdefull.
Uppståndelsen är hörnstenen i hela kristendomens byggnad. Den är nyckelstenen i vår frälsnings båge. Det skulle ta en hel volym att beskriva alla de strömmar av levande vatten som rinner från denna enda heliga källa, vår käre Herre och Frälsare Jesu Kristi uppståndelse; men att veta att han har uppstått och att ha gemenskap med honom som sådan - att umgås med den uppståndne Frälsaren genom att ha ett uppståndet liv - att se honom lämna graven genom att själva lämna världslighetens grav, detta är ännu mer värdefullt.

Läran är grunden för upplevelsen, men liksom blomman är ljuvligare än roten, så är upplevelsen av gemenskap med den uppståndne Frälsaren ljuvligare än själva läran. Jag vill att du skall tro att Kristus uppstod från de döda så att du kan sjunga om det och hämta all tröst som det är möjligt för dig att hämta från detta välbekräftade och välvittnade faktum; men jag ber dig, var inte nöjd ens med det. Även om ni inte, som lärjungarna, kan se honom synligt, ber jag er ändå att sträva efter att se Kristus Jesus med trons öga; och även om ni, som Maria Magdalena, inte kan ”röra” vid honom, må ni ändå få förmånen att samtala med honom och veta att han är uppstånden, eftersom ni själva är uppståndna i honom till ett nytt liv.

Att känna en korsfäst Frälsare som har korsfäst alla mina synder är en hög grad av kunskap; men att känna en uppstånden Frälsare som har rättfärdigat mig, och att inse att han har skänkt mig nytt liv, att han har gjort mig till en ny varelse genom sitt egna nya liv, det är en ädel typ av erfarenhet: utan den kan ingen vara nöjd. Må ni båda ”känna honom och kraften i hans uppståndelse”. Varför skulle själar som är upplivade med Jesus bära världslighetens och otrohetens svepning? Res er upp, ty Herren är uppstånden.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Då får jag lära känna Kristus och kraften i hans uppståndelse och dela hans lidanden genom att bli lik honom i hans död,