Den Oändlige bor hos oss
Hemma hos oss©
av Kara Dedert
Nyligen bjöd vi hem en ny familj från vårt samhälle. Efter middagen började de snabbt städa upp leksaker i vardagsrummet och fösa sina småbarn mot vår ytterdörr. Jag försäkrade mamman om att vi inte hade bråttom och att hon skulle sätta sig ner och koppla av. "Men jag vill inte att ni ska bli trötta på oss", protesterade hon. Jag blev lite förvånad - hon kanske hade läst Ordspråksboken: “Sätt inte din fot i din väns hus för ofta, så att han tröttnar på dig och avskyr dig.” (Ordspråksboken 25:17).
Även om vi verkligen önskade deras sällskap, speglade hon en intuitiv social förståelse för att människor har gränser för varandras närvaro och närhet. Det kan trots allt finnas grannar som är för bekanta, familjesemestrar som är för långa och människor vars närvaro verkar vara en alltför konstant välsignelse. Vi önskar vanligtvis närhet i doser och selektivt. I en fallen värld kan våra önskningar, karaktärer och vanor orsaka irritation när vi tillbringar för mycket tid (det fluktuerande, subjektiva måttet) tillsammans.
Detta gör Jesu ord ännu mer häpnadsväckande: “Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Far skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.” (Joh. 14:23). “Hem [Boning]“ - ett ord som indikerar närhet, intimitet och varaktighet. Om du har öppnat ditt hem för långtidsgäster vet du att det är en rik upplevelse. Men det kräver också uppoffringar och nåd och måste motiveras av kärlek för att fortsätta. Gud gör mer än att besöka; han bor hos sitt folk.
När vi tänker på att Gud bor hos människan, läser vi "Immanuel" (Matt 1:23), men långt före detta krönande ögonblick i inkarnationen ville Gud bo hos sitt folk. Han sade “Låt oss göra människor”, (1 Mos 1:26), och han vidgade gemenskapen och bostaden till Paradiset. Och när synden skilde dem åt, följde han efter sitt folk. Han sade “Jag skall bo bland Israels barn och vara deras Gud”, (2 Mos. 29:45) , och han gav Mose i uppdrag att resa ett tabernakel mitt i lägret. När Jesus levde bland oss sa han att det var bra för honom att lämna oss så att hans Ande kunde komma och bo ännu närmare och mer genomträngande med oss.
Det kan vara svårt för människor från två olika kulturer eller personligheter att leva tillsammans, men den typen av avstånd bleknar i jämförelse med klyftan mellan Gud och oss. Heliga med oheliga. Oändligt med det ändliga. Den som himlarna inte kan rymma bor hos människor som begränsas av tid och rum. Den treenige Guden utan begränsningar eller bördor knyter sig gärna till oss. Vi de främmande och avlägsna för han nära genom sitt blod och ger oss liv och gör våra hjärtan till hans hem, utan att någonsin lämna eller överge oss.
Vi kan bli trötta och irriterade på grund av svaghet, men hans Ande helgar och förnyar oss med uthållighet köpt genom Jesus blod. Vilket privilegium att då kunna utsträcka detta till andra genom att bära varandras bördor, ha tålamod med svaghet och överträffa varandra i att visa respekt och kärlek.
Kara Dedert är verksam i en privat familjestiftelse och skriver regelbundet på “Think Twice: Everyday Life with Gospel Perspective . Hon och hennes man Darryl bor i Grand Rapids, Michigan med sina fem barn
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift juli 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.