Personlig bedömning
”Du är vägd på en våg och funnen för lätt.”
Det är bra att ofta väga sig själv i Guds ords vågskål. Du kommer att tycka att det är en helig övning att läsa någon av Davids psalmer och, medan du mediterar över varje vers, fråga dig själv: "Kan jag säga detta? Har jag känt som David kände? Har mitt hjärta någonsin varit krossat på grund av synd, som hans var när han skrev sina psalmer om botgöring? Har min själ varit full av sann förtröstan i svårighetens stund, som hans var när han sjöng om Guds barmhärtighet i Adullams grotta eller i En-gedis hålor? Tar jag frälsningens bägare och åkallar Herrens namn?"
Vänd dig sedan till Kristus liv, och medan du läser, fråga dig själv i vilken utsträckning du liknar honom. Försök att upptäcka om du har den ödmjukheten. Ödmjukhet och den underbara anda som han ständigt förespråkade och visade. Ta då epistlarna och se om du kan följa aposteln Paulus i det han säger om sin erfarenhet. Har du någonsin ropat ut som han gjorde: "Jag arma människa! Vem ska rädda mig från denna dödens kropp? Har du någonsin känt av hans självförnedring? Har du tyckt dig vara den störste av syndare och mindre än den minsta av alla helgon? Har du känt något av hans hängivenhet? Kan du förena dig med honom och säga: "För mig är livet Kristus och döden en vinst."?
Om vi på detta sätt läser Guds ord som en test av vårt andliga tillstånd, kommer vi att ha goda skäl att många gånger stanna upp och säga: “Herre, jag känner att jag ännu aldrig har varit här. För mig hit! Ge mig sann botgöring, sådan som den jag läser om. Ge mig verklig tro; ge mig varmare iver; upptänd mig med mer brinnande kärlek; ge mig ödmjukhetens nåd; gör mig mer lik Jesus. Låt mig inte längre bli underkänd' när jag vägs i helgedomens vågskålar, så att jag inte blir underkänd i domens vågskålar." "Om vi gick till rätta med oss själva skulle vi slippa att bli dömda."
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.