Av Herren allena
”Jag ska tänka på mitt förbund”
Lägg märke till löftets form. Gud säger inte: ”Och när ni ser på regnbågen och kommer ihåg mitt förbund, då skall jag inte förgöra jorden”, utan det är härligt sagt, inte för vårt minne, som är flyktigt och bräckligt, utan för Guds minne, som är oändligt och oföränderligt. ”När jag låter moln stiga upp över jorden och bågen syns i skyn ska jag tänka på mitt förbund, det som har slutits mellan mig och er och alla levande varelser, allt liv. . .”
Se, det är inte att jag minns Gud, det är att Gud minns mig som är grunden för min säkerhet; det är inte att jag håller fast vid hans förbund, utan att hans förbund håller fast vid mig. Ärad vare Gud!
Hela frälsningens försvarsmur är säkrad av gudomlig makt, och även de mindre tornen, som vi kan tänka oss skulle ha lämnats åt människan, vaktas av allsmäktig styrka. Inte ens minnet av förbundet lämnas åt våra minnen, ty vi skulle kunna glömma, men vår Herre kan inte glömma de helgon som han har ristat in på sina handflator. Det är med oss som med Israel i Egypten; blodet var på överliggaren och de två sidostolparna, men Herren sade inte: ”När du ser blodet skall jag gå förbi dig”, utan ”När jag ser blodet skall jag gå förbi dig” . Min blick på Jesus ger mig glädje och frid, men det är Guds blick på Jesus som säkrar min och alla hans utvaldas frälsning, eftersom det är omöjligt för vår Gud att se på Kristus, vår blödande borgensman, och sedan vara arg på oss för synder som redan har straffats i honom.
Nej, det är inte ens upp till oss att bli räddade genom att minnas förbundet. Det finns ingen bristande kvalitet här - inte en enda tråd av varelsen fördärvar verket. Det är inte av människan, inte heller genom människan, utan av Herren allena. Vi bör komma ihåg förbundet, och vi kommer att göra det genom gudomlig nåd, men gångjärnet för vår säkerhet hänger inte på det - det är Gud som kommer ihåg oss, inte vi som kommer ihåg honom; och därför är förbundet ett evigt förbund.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.