En minnestund
Herrens bord©
av Johnathan L. Master
Bland alla de viktiga måltider som omnämns i Bibeln är den mest betydelsefulla också den som alla kristna är inbjudna till. Den instiftades av Jesus Kristus den natt då han blev förrådd. Den är inte en engångsföreteelse utan skall firas ständigt tills den når sin himmelska kulmen. Den kallas för Herrens måltid.
Bibeln identifierar åtminstone tre syften med denna måltid, vilka alla beskrivs i 1 Korintierbrevet 10-11. Det första är det mest mystiska. Herrens måltid är ett deltagande - ett delande. Vad är det vi delar med oss av? Vi delar andligen i Jesu Kristi kropp och blod. Jesus Kristus har gemenskap med sitt folk genom sin Ande vid måltiden. Jesus är naturligtvis inte fysiskt närvarande - det framgår med all önskvärd tydlighet av texten. Men Jesus Kristus är närvarande på ett speciellt sätt genom sin helige Ande. När vi samlas delar vi detta tillsammans som en enda kropp. Vi har gemenskap med Jesus på ett andligt plan och gemenskap med varandra. ”Eftersom det finns ett bröd, är vi som är många en enda kropp, eftersom vi alla har del av det enda brödet” (10:17).
För det andra är denna viktiga måltid en minnesstund. Jesus sade: ”Gör detta till minne av mig” (11:24). Det är värt att notera att Jesus inte instiftade en måltid som skulle påminna oss om hans mirakel eller hans predikningar. Han inrättade ett minnesmärke över sin död. Detta visar oss hur central Jesus död är för kristna. Vi är inte bara anhängare av Jesus undervisning eller beundrare av hans etik; vi är de vars enda hopp om försoning med Gud kommer genom Jesus Kristus död för vår räkning.
På grund av denna stora sanning är det bara passande att det tredje huvudsyftet med Herrens måltid är förkunnelse. Eftersom vi äter måltiden tillsammans i samband med en offentlig gudstjänst och förkunnelsen av Ordet, är vårt deltagande en offentlig angelägenhet. Vi förkunnar något om Jesus Kristus och hans död och uppståndelse. ”Ty så ofta ni äter detta bröd och dricker av denna bägare, förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.” (11:26).
Vilken dag det kommer att bli när han kommer! De troende som känner Jesus Kristus genom hans ord och hans ande kommer då att få se honom ansikte mot ansikte. Den måltid som är så central i våra liv i dag - den måltid där Herren möter oss och ger oss andlig föda - kommer då att ge vika för Lammets bröllopsmåltid.
När Jesus instiftade nattvarden såg han redan fram emot den dagen. Han sade: ”Jag säger er: Från denna stund kommer jag inte att dricka av det som vinstocken ger, förrän på den dag då jag dricker det nytt tillsammans med er i min Faders rike."” (Matt. 26:29). När aposteln Johannes fick en glimt av den dagen, blev han tillsagd att göra en särskild anteckning: ”Och ängeln sade till mig: "Skriv! Saliga är de som är bjudna till Lammets bröllopsmåltid." (Upp 19:9).
Dr Jonathan L. Master är rektor för Greenville Presbyterian Theological Seminary i Greenville, S.C., och en undervisande äldste i Presbyterian Church in America. Han är författare till flera böcker, bland annat Growing in Grace och Reformed Theology.
© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift juni 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.