Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läranlivsfrågorinspirationjesus-och-jag
Läst 23 ggr
Woodland
1

Råd i rätt tid!

Räkna dina dagar©

av Andrew M. Davis

Hur kan vi mäta hur dyrbar tiden är? Hur kan vi förstå hur dumt det är att slösa bort denna dyrbara gåva? Medan månaderna glider förbi kommer vi alla allt närmare räkenskapens dag, då vi ska redogöra för hur vi tillbringat varje ögonblick för den Gud som gav oss allt.

Mose bad för varje generation av Guds folk: "Lär oss att våra dagar är räknade, så att vi får visa hjärtan." (Ps 90:12). På samma sätt ber Paulus oss att leva klokt och "tagen väl i akt vart lägligt tillfälle. Ty tiden är ond." (Ef. 5:16). De orden som översatts med “tagen väl i akt" betyder bokstavligen "köpa ut”. Det grekiska prefixet "ut" antyder träldom och fara som tiden måste räddas från. Det gör även ordet “tagen väl i akt", eftersom det bibliska begreppet "återlösen" innebär att ett maktlöst offer räddas från träldom, fara eller död genom att betala ett pris. Se varje dag på det sättet. Davids familj togs till fånga från Siklag av amalekiterna (1 Sam. 30) . David var tvungen att gå ut och strida för att rädda dem. Betrakta tiden; varje dag, varje middagstid, varje månad på samma sätt. De måste räddas, säger Paulus, eftersom "tiden är ond". Utan ansträngningar fyllda med tro kommer just denna dag att gå förlorad för all evighet. Dess gärningar kommer att brinna upp som trä, hö och halm eftersom den inte förbättrades för Kristi rike. Så, Herre, lär oss alla att räkna våra dagar.

På ett mycket konkret sätt är Moses bön en paradox. Hur kan vi "räkna våra dagar" på rätt sätt om vi, som Jakob säger, inte har en aning om huruvida vi ens kommer att leva i morgon (Jak 4:14)? Jag tror att det börjar med att vi är mycket medvetna om att vår tid här på jorden är begränsad. Som David ropade: "Herre, lär mig förstå mitt slut, att mina dagar har en gräns, så att jag inser hur förgänglig jag är." (Ps. 39:5). Det fortsätter med att vi tror att alla de dagar som är bestämda för oss skrevs in i Guds bok med föreskrifter innan någon av dem blev till, så de har alla ett bestämt syfte (Ps. 139:16). Sedan utvidgas det till att förstå hur dyrbar tiden måste vara om vår evighet beror på att vi gör det bästa av varje dag genom att lita på Kristus som Frälsare. Det var i tidens fullbordan som Kristus kom, och vid precis rätt tidpunkt måste vi förtrösta på honom. "I dag, om ni hör hans röst, förhärda inte era hjärtan" (Hebr. 3:7-8) . Slutligen ligger det i att vi betraktar varje ögonblick av varje dag som en skapad gåva från Gud som aldrig kommer att upprepas, där Gud har förberett evigt följdriktiga goda gärningar för oss att göra, unika gärningar som vi aldrig kan göra igen när det specifika ögonblicket har passerat.

Kära läsare, räkna dina dagar ordentligt. Återköp dem genom tro på Kristus. Utnyttja deras potential genom energiskt arbete. Och se ivrigt fram emot en värld där tiden kommer att vara återlöst.

Dr Andrew M. Davis är seniorpastor i First Baptist Church i Durham, N.C., och grundare av Two Journeys Ministry. Han är författare till flera böcker, bland annat “Revitalize”.

© Ligonier Ministries TableTalk Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
  • Redigerat 2024-05-03 09:48 av Woodland