Jesus iFokus

Jesus

Etiketterkyrkanden-kristna-läranjesusbibelninspirationjesus-och-jag
Läst 42 ggr
Woodland
0

I Herrens boning

En härlig plats att bo på©
av Jonathan L. Master

Vissa människor tycker om att titta på andras hem. De scannar mäklarnas webbplatser, läser arkitekturtidningar och tittar på program om renovering av hem. För den här typen av människor att titta på ett vackert hem kan vara ett begär, men det är ofta en källa till kreativ inspiration eller helt enkelt ett avkopplande tidsfördriv.

Psalm 84 är en lång reflektion över ett extraordinärt hus. Det är en vacker boning med bekvämligheter som uppfyller de djupaste mänskliga behoven och längtan. Lyssna på psalmistens ord:

För körledaren, för gittít. En psalm av Koras söner.

Hur ljuvliga är inte dina boningar,
    Herre Sebaot!
Min själ längtar och trängtar
till Herrens gårdar,
min själ och min kropp jublar
mot levande Gud.
Sparven har funnit sig ett hem
och svalan ett bo
 där hon kan lägga sina ungar:
 dina altaren, Herre Sebaot,
 min kung och min Gud.
Saliga är de som bor i ditt hus, de lovar dig ständigt. Sela

Varför är Guds boning så tilltalande? Det är inte dess arkitektoniska särdrag eller dess dekorationer som gör den tilltalande. Dess dragningskraft kommer från det faktum att Herren är där.

Var bor Gud idag? Eftersom Gud är allestädes närvarande och allvetande, kan vi närma oss honom genom Kristus var vi än befinner oss. Han är alltid med sitt folk. När Paulus stod inför rätta i Asien vittnade han: "Vid mitt första försvar kom ingen för att stå vid min sida, utan alla övergav mig… . . Men Herren stod vid min sida" 2 Tim. 4:16-17. Psalm 23 uttrycker det på följande sätt: "Jag fruktar inget ont, ty du är med mig" (v. 4).

Men Bibeln är tydlig med att Kristus är närvarande på ett speciellt sätt när hans folk samlas för att tillbe honom. Med andra ord, Herrens boning är i hans kyrka. Jesus sade: "Ty där två eller tre är församlade i mitt namn, där är jag mitt ibland dem" Matt. 18:20. Jean Kalvin visste detta, och han visste att det gällde kyrkan. Han skrev: "De som önskar Kristi närvaro kommer att mötas i hans namn." Omvänt: "Den som antingen försummar de heliga sammankomsterna eller skiljer sig från sina bröder … visar genom detta faktum att han inte bryr sig om Kristi närvaro." Älskar du Kristi närvaro? Möt sedan upp för att tillbe Honom tillsammans med Hans kyrka.

När aposteln Paulus hörde talas om grov sexuell omoral i församlingen i Korint gav han dem följande instruktioner: "När ni är församlade i Herren Jesu namn och min ande är närvarande, med vår Herre Jesu kraft, ska ni överlämna denne man till Satan för att köttet ska förstöras, så att hans ande kan räddas på Herrens dag" 1 Kor. 5:4-5. Banlysning från kyrkan var synonymt med att bli överlämnad till Satan, eftersom, som Paulus lärde ut tidigare i brevet, "Ni [plural] är Guds tempel och … . Guds Ande bor i er" 3:16.

Vi borde längta efter att vara närvarande med Herren i hans hus. Må denna längtan efter hans boning få oss att förbinda oss till den plats där hans Ande bor - Jesu Kristi kyrka.

Jonathan L. Master är rektor för Greenville Presbyterian Theological Seminary i Greenville, S.C., och en undervisande äldste i Presbyterian Church in America. Han är författare till flera böcker, bland annat Growing in Grace och Reformed Theology.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift April 2024 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
  • Redigerat 2024-04-29 12:20 av Woodland