Vem vet mest?
Alla skatter av visdom och kunskap©
av Andrew M. Davies
Det är omöjligt att förstå hur mycket kunskap mänskligheten besitter. Internet har blivit ett sätt för miljarder digitala användare att dela med sig av sina tankar och upptäckter nästan omedelbart. Den genomsnittlige amerikanen konsumerar cirka 34 gigabyte information varje dag, en ökning med nästan 500 procent under de senaste tre decennierna. Det amerikanska patentverket utfärdade 374 006 patent bara under räkenskapsåret 2021. Var och en av dessa patenterade produkter har krävt oräkneliga timmar av inspiration och svett (för att låna Thomas Edisons uttryck). Utbudet av områden som man kan studera är svindlande, och en webbplats listar mer än 1 800 grundutbildningar som finns tillgängliga på alla universitet och högskolor i USA, inklusive astrobiologi, egyptologi, medeltida poesi, metallurgi, dykteknik, kostymdesign och jazzstudier.
En eftermiddag på universitetet gick jag ner i källaren i det humanistiska biblioteket och såg ett stort rum där föråldrade och kasserade böcker från övervåningen förvarades. Jag plockade upp en tung bok på mer än femhundra sidor om ett ämne som jag aldrig hade hört talas om. Jag tror att det handlade om madrigalsång i renässansens Italien. Jag började inse hur lite kunskap jag faktiskt besatt. Ju mer man vet, desto mer vet man att man inte vet.
I Kolosserbrevet 2:3 står det att i Kristus finns alla visdomens och kunskapens skatter dolda. Det är ett häpnadsväckande påstående, men det stämmer överens med att han är den allvetande Guden. Kristus vet allt som kan vetas, eftersom han är Gud. Gud vet mer om fysik än alla Nobelpristagare tillsammans. Han vet mer om japansk svärdskonst än den skickligaste katana-mästaren i Kyoto. Han vet mer om investeringsstrategier än Warren Buffett. Han vet mer om oljeindustrin än vad John Rockefeller gjorde. Han vet mer om filmskapande än Steven Spielberg.
Dessutom känner Kristus fullständigt till Guds tankar. Och han vet mer om dig än du själv gör. Han förstår detaljerna i ditt hjärta och sinne. Paulus klagade över sin syndiga natur: "Jag förstår inte mina egna handlingar" (Rom. 7:15). Men Kristus förstod honom. Så är det också med dig. Han vet varför du gör allt du någonsin gör. Om du är kristen så verkar hans Ande i ditt hjärta så att du ska följa honom och få evigt liv. Och han vet hur han ska skydda din dyrbara tro och vägleda dig genom den här världens fientliga territorium och föra dig säkert till sitt härliga hem.
När du kommer dit kommer han att lära dig ännu mer av vad han vet. Inventeringen av skatterna i Kristi visdom och kunskap kommer att ta evigheter att utforska. Och det kommer att vara din glädje att ta in varje glödande bit av hans kunskap med ditt förhärligade sinne, som vid den tiden kommer att vara perfekt anpassat till Kristi sinne.
Dr. Andrew M. Davis är pastor i First Baptist Church i Durham, N.C. och grundare av Två resor (Two Journeys) tjänst. Han är författare till flera böcker bland annat Revitalise (Återuppleva).
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries januari 2024. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2024-01-10 15:11 av Woodland