Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läraninspiration
Läst 10 ggr
Woodland
0

Vad vill Herren?

Han gör inga misstag. ©

av Meredith Lee Myers

När jag var arton år var jag med om en skidolycka som förstörde mina dagliga rutiner och planer. Och dessa planer var många (Ord 19:21). Mitt liv stannade upp, medan världen gick vidare utan mig. Tanken på hur jag kunde ha undvikit denna serie av olyckliga händelser var förkrossande. Detta fick mig att fundera över ödet och beslutsfattande. Skulle denna olycka ändra riktningen på mitt liv? Det är möjligt att minnas Romarbrevet 8:28 och ändå funktionellt tro att “Allt är slump, slumpen styr över livet” (Oidipus Rex). Har du någonsin känt dig utbytbar, bortglömd eller dödsdömd på grund av ett misstag?

När vi söker i de heliga skrifterna finner vi att Jakob säger, “Ni vet inget om morgondagen. Vad är ert liv? Ni är en dimma som syns en liten stund och sedan försvinner. I stället borde ni säga: "Om Herren vill och vi får leva ska vi göra det eller det.” (4:14-15)För att finna vila i den bibliska sanningen måste vi dock fråga: Vad vill Herren?

Dr. R.C. Sproul förenklade mysteriet med denna fråga och svarade: "Andens primära ledning i Skriften är att leda vart? Till helighet." Genom hela Skriften är det Herren som initierar och uppenbarar vem han är och följaktligen vad han kräver. Det är också Herren som tillhandahåller medlen. Det finns tillfällen då vi behöver ödmjuka påminnelser om vår mänsklighet: vi är begränsade och behövande. Det finns också tillfällen då vi behöver en djupare förståelse av Guds unika kontroll. Han är inte okunnig eller likgiltig inför våra behov. I kärlek visar han oss vad det innebär att bara han är Gud. genom att ta på sig vår mänsklighet i Kristi person. Han är en herde som inte bara förstår utan också ingriper.

Detta förändrar hur vi hanterar våra besvikelser och rädslor. Genom sin kyrka visar Gud sin gemensamma och unika omsorg om oss. De löften vi finner i Skriften ges till denna gemensamma församling. Paulus undervisar, “Ni är alltså Kristi kropp och var för sig delar av den.1 Kor. 12:47 Dina individuella behov och din unika begåvning glöms inte bort utan finns på ett och samma ställe, hos en kärleksfull och tålmodig far. Guds förordningar visar den oöverträffade styrkan och detaljrikedomen hos en helig Gud, som genom Kristus kallar oss till sin helighet. Och när han fortsätter att göra oss redo för det gör han inga misstag.

A.M. Overton skrev dikten “Han begår inga misstag" vid begravningen av sin fru och deras nyfödda barn 1932. Kvar stod han med tre andra små barn och en kyrka att vara pastor för. Dessa innerliga ord har tonsatts och kan nu höras och sjungas: "Min Faders väg kan slingra sig och vända. Mitt hjärta kan bulta och värka, men i min själ är jag glad att veta att han begår inga misstag." Denna försäkran gör att vi med tillförsikt kan säga: “Min tid är i dina händer.” Ps. 31:16 Du kristne, är löftena från Guds kyrka något för dig? Paulus ger ett rungande ja i sina brev till den kämpande korintiska församlingen: “Alla Guds löften har i honom fått sitt ja.2 Kor. 1:20

Meredith Lee Myers är webbredaktör för Ligonier Ministries och har en examen från Erskine Theological Seminary i Columbia, S.C.

©Tabletalk Magazine Ligonier Ministries december 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.