Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: den-kristna-läraninspiration
Läst 15 ggr
Woodland
0

Fyra myter om förlåtelse

Myt Nr 3

av Alister Begg ©

MYT NR 3: FÖRLÅTELSE ÄR EN KÄNSLA

I Efesierbrevet uppmuntrar Paulus sina läsare: "Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er." (Ef. 4:32). Den lilla frasen i slutet, "så som Gud i Kristus har förlåtit er", är mycket viktig. Den säger oss att vi ska forma vårt sätt att uttrycka förlåtelse efter Guds egen förlåtelse av oss. Och som Bibeln lär oss, kommer förlåtelsen till oss från Gud inte så mycket som ett uttryck för hans hjärta - även om den är det - utan som ett löfte i hans ord.

Så om Guds förlåtelse gentemot oss ska vara modellen för vår förlåtelse gentemot andra, då handlar vår förlåtelse inte om att framkalla en känsla. Det handlar om att förbinda sig till ett löfte.
När vi förlåter en annan person bör det komma med ett trefaldigt åtagande: "(1) Jag kommer inte att ta upp saken med dig igen, (2) jag kommer inte att ta upp det med någon annan, och (3) jag kommer inte att ta upp det med mig själv." Detta synsätt skiljer sig avsevärt från vad de flesta av oss tänker när vi säger att vi förlåter varandra. Jag har inte förlåtit min bror eller syster av hela mitt hjärta om jag är beredd att ta upp frågan igen efter bara ett ögonblick eller två.

Därmed inte sagt att förlåtelse bara kommer från hjärnan. Det är inte något som endast engagerar våra sinnen, det engagerar också våra hjärtan. I slutet av liknelsen om den obarmhärtige tjänaren, efter att ha beskrivit det straff som tjänaren utsattes för, varnade Jesus sina lärjungar: "Så skall också min himmelske Fader göra med var och en av er, om ni inte förlåter er broder av hela ert hjärta" (Matteus 18:35). Våra uttryck för förlåtelse måste vara äkta. Vi är inte kallade att bara säga de rätta orden. Vi ska istället förmedla till varandra att vi förlåter varandra helhjärtat - och inte bara för att vi känner för det, utan av en genuin önskan att behaga den Gud som förlät oss så mycket.

fortsättning följer

Dr. Alistair Begg är senior pastor i Parkside Church i Cleveland, där han har tjänstgjort sedan 1983. Han är också värd för radioprogrammet Truth for Life. Han är författare till flera böcker, bland annat Brave by Faith, The Hand of God och Name above All Names tillsammans med Dr. Sinclair Ferguson.

© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries augusti 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Var i stället goda och barmhärtiga mot varandra och förlåt varandra, så som Gud i Kristus har förlåtit er.
  • Redigerat 2023-08-29 08:17 av Woodland