Fyra myter om förlåtelse
Myt Nr 2
av Alister Begg ©
MYT NR 2: GUD FÖRLÅTER OSS FÖR ATT VI FÖRLÅTER ANDRA
Vissa människor läser orden i Jesu bön i Lukas 11:4 baklänges: "Och förlåt oss våra synder, eftersom också vi förlåter var och en som står i skuld till oss." Med andra ord: “Gud, vi har varit duktiga på att förlåta, så förhoppningsvis förlåter du oss också."
Men det vi upptäcker i Skriften är att den förlåtna personen ska vara den förlåtande personen, inte tvärtom. Förlåtelse kommer från Guds nåd, inte från någon mänsklig förtjänst, och absolut inte som ett resultat av att vi går ut och anstränger oss för att vara nådiga och förlåtande mot alla andra.
När vi tänker på ofantligheten i våra brott mot Gud, sätter det skadorna som andra tillfogar oss i perspektiv. Det är därför Jesus i Matteus 18 besvarade Petrus fråga "Herre, hur många gånger ska min bror synda mot mig för att få min förlåtelse?" med "Jag säger dig inte sju gånger, utan sjuttiosju gånger" (vv. 21-22). Han gav inte Petrus en faktisk siffra. Han sa: "Vad sägs om ett tal som du aldrig någonsin kommer att nå?"
Efter att ha svarat på Petrus fråga fortsatte Jesus med att berätta en historia för att illustrera sin poäng:
Därför är himmelriket som en kung som ville ha en redovisning från sina tjänare. När han började granskningen, förde man fram till honom en som var skyldig tio tusen talenter. Eftersom han inte kunde betala, befallde hans herre att han och hans hustru och barn och allt han ägde skulle säljas för att betala skulden. Tjänaren föll ner för honom och vädjade: Ha tålamod med mig, så ska jag betala tillbaka allt till dig! Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och lät honom gå och efterskänkte hans skuld. (vv. 23–27)
Man skulle kunna tro att den här mannen, efter att ha blivit befriad från en så stor skuld - en skuld som skulle uppgå till miljontals dollar i våra dagar - skulle bli så otroligt glad över den här nyheten så att om han hade pengar så skulle han gärna ge bort dom till folk på gatan. Men se vad som hände istället:
“Men när tjänaren kom ut, mötte han en av sina medtjänare som var skyldig honom hundra denarer. Han tog fast honom och började strypa honom och sade: Betala vad du är skyldig! Hans medtjänare föll då ner och bad honom: Ha tålamod med mig, så ska jag betala dig. Men han ville inte, utan gick och satte honom i fängelse tills han hade betalat vad han var skyldig”. (v. 28-29)
Det är obegripligt att vi, som har fått en så stor skuld förlåten, någonsin skulle misslyckas med att förlåta den skuld som andra är skyldiga oss på grund av vad de har gjort mot oss. Förlåtelse är inte Guds belöning till oss för att vi är förlåtande. Snarare avslöjar vi vår upptäckt av förlåtelse i Kristus genom vår förlåtelse av andras synder mot oss.
fortsättning följer
Dr. Alistair Begg är senior pastor i Parkside kyrka i Cleveland, där han har tjänstgjort sedan 1983. Han är också värd för radioprogrammet Truth for Life. Han är författare till flera böcker, bland annat Brave by Faith, The Hand of God och Name above All Names tillsammans med Dr. Sinclair Ferguson.
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries augusti 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.