Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-läraninspiration
Läst 72 ggr
Woodland
0

Hata för Jesus skull?!?

Att älska Kristus mest av allt ©

Om någon kommer till mig, och han därvid ej hatar sin fader och sin moder, och sin hustru och sina barn, och sina bröder och systrar, därtill ock sitt eget liv, så kan han icke vara min lärjunge.
Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge.” (vv 26-27)
Lukasevangeliet 14:25-27

Att följa Jesus som hans lärjunge är inte ett halvhjärtat åtagande som gör att vi kan fortsätta att leva enligt världens sätt. Det har vi sett i Lukasevangeliet 14:7-24, där Kristus berättar i liknelser om vikten av att visa en sorts ödmjukhet och generositet som den fallna världen inte kan förstå, än mindre visa. Lärjungaskap kan inte vara slentrianmässigt, för det kräver att vi anammar ett nytt sätt att leva vilket kännetecknas av värdena i Guds rike.

I dagens text får vi mer undervisning från vår Frälsare om vad som verkligen krävs av en lärjunge. Jesus vände sig till folkmassan och sa att man måste hata sina föräldrar, sin make/maka, sina barn och syskon, och till och med sitt eget liv, om man ska vara en Herrens lärjunge (vv. 25-26). Genom detta kräver Kristus att vi visar honom absolut lojalitet.

Det är viktigt att denna uppmaning att hata andra inte tas i en strikt bokstavlig mening. Att göra det skulle vara oförenligt med Jesus uppmaning att älska våra grannar och våra fiender (Matteus 5:44; 22:34-40), som en kommentator påpekar. Dessutom var det många av de som först följde Jesus som gjorde det tillsammans med sina syskon (Matteus 4:18-22; Johannes 11:5). Slutligen innehåller Nya testamentet instruktioner som utgår från att vissa familjer kommer att innehålla flera troende, eller åtminstone att det kommer att finnas hushåll där icke-kristna familjemedlemmar inte kommer att invända mot att andra familjemedlemmar följer Jesus (se t.ex. Efesierbrevet 5:22-6:4).

Jesu ord om att vi inte kan vara hans lärjungar utan att hata våra familjemedlemmar återspeglar istället situationer där familjemedlemmar vill hindra oss från att lyda Kristus, och hans ord ska läsas i en relativ mening. Det är inte så att vi ska hata andra från våra hjärtan, utan vi måste älska Jesus mer än något annat eller någon annan. I vissa fall kan till och med familjemedlemmar förkasta oss för detta, och när det händer får vi inte låta deras förkastande avskräcka oss från att bli lärjungar. Kyrillos av Alexandria, en betydande tidig kyrkofader, skriver att Jesus "tillåter oss att älska, men inte mer än vi älskar honom. Han kräver vår högsta tillgivenhet för sig själv."

Att bli en Jesu lärjunge kan göra oss hatade av vår familj, ilska från dem som borde älska oss mest i den här världen. Vår Herre vill att vi ska förstå detta så att vi inte blir förvånade och så att vi vet vad det kan kosta oss att vara hans lärjunge. Om vi inte kan bära korset genom att utstå lidande, även genom vår familj, kommer vi inte att följa Jesus (Lukas 14:27).

CORAM DEO Att leva inför Guds ansikte

Är vi villiga att sätta Jesus först i våra känslor oavsett konsekvenserna? Även om vi aldrig kommer att göra detta perfekt innan vi blir förhärligade, om vi inte är villiga att sätta Jesus först, då kan vi inte vara hans lärjungar. Låt oss varje dag komma ihåg att vi måste älska Kristus över allt annat, och ångra oss när våra tankar, ord och handlingar visar att vi älskar oss själva eller andra över Jesus.

© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries juli 2023. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.
johan
2

Det här är mina personliga tankar om religion i allmänhet, och inte åsikter om religösa.

Men, jag har så väldigt svårt för att kärnan i nästan alla religioner handlar om hot om bestraffning om man inte följer ledaren.

Visst pratas det om kärlek, fri vilja, med mera. Men i grunden handlar så mycket av det om att göra som ledaren befaller, annars väntar ett straff nu eller efter döden.

Jag vet att många får ut mycket positivt av religion och jag tycker människor ska göra vad dom mår bra av. Men jag personligen förstår verkligen inte dragningskraften i detta budskap.

Och heller inte hur man vid ena tillfället tycker den heliga skriften ska följas ordagrant, men i andra sammanhang inte ska göra det. Verkar vara beroende av ens egna åsikter, mer än budskapet i skriften. Typ, abort, homosexualitet, kvinnors rättigheter.

Och är man verkligen god om ett stort skäl till godheten är hot om gudomligt straff och inte genuin välvilja?

Som sagt, inte ute efter att provocera och har inget generellt emot religösa personer.

Mvh // Johan

Woodland
0

Hej Johan,
Det är trevligt att du skriver ner dina tankar här. Jag skall svara dig ur ett kristet perspektiv.

Jag håller med dig om att i allmänhet finns det belöning och straff i alla religiösa system. Skillnaden med kristendomen är att Guds son, Jesus, tog på sig syndastraffet för alla dem som tror på honom.

Vår vilja är tyvärr inte fri. Vi är alla syndare. Vi kan inte hjälpa det. Den är djupt rotad i vår natur. Bibeln säger utan tvekan "Alla har syndat och saknar härligheten från Gud," men människor "kan förklaras rättfärdiga som en gåva av hans nåd därför att de är friköpta av Kristus Jesus." Romarbrevet 3:24

Så vi är inte goda av oss själva och kan inte bli det. När en människa konfronteras av sin egen hopplöshet i denna aspekt genom Guds verk hos henne så öppnas en väg till evigt liv och gemenskap med Gud genom att denne tror på och överlåter sig själv till Gud genom Jesus Kristus.

När det gäller skriften: Bibeln består av 66 böcker som skrivits under tusentals år och de behandlar många olika ämnen. Den är fylld av löften om belöning och vittnesmål om straff. Men dess huvudämne och den röda tråd som går från första till sista boken är hur mänskligheten kan försonas med en helig Gud. Och det enda sättet är att komma till Kristus, och går från döden till evigt liv.

Bibeltolkning pågår ständigt och de flesta troende människor som håller bibeln högt önskar komma så nära texternas ursprungliga idé som möjligt. Abort är enligt Bibeln att ta en annan människas liv, eftersom fostret betraktas som ett liv som är sårbart och i behov av skydd och som inte kan försvara sig själv så liknas det med mord. Homosexualitet beskrivs som ett avsteg från Skaparens vilja med man och kvinna. Det finns förlåtelse för alla synder och det finns ingen hierarki av levnadssynder hos Gud. Det finns endast en som inte Gud kan eller vill förlåta och det är att rata Jesus Kristus.

Kvinnans ställning i Nya testamentet höjdes över normen i den antika världen. Till exempel var det kvinnor som var de första vittnena till Kristi uppståndelse fastän i de tiderna var en kvinnas vittnesmål ansågs inte tillförlitligt i en domstol och kvinnornas rättigheter fortsätter att utvecklas.

Jag hoppas att jag täckte de flesta av dina punkter.

Med vänlig hälsning,

kamera0710
0

Jag hoppas att ingen säger sig vara beredd att bränna sina barn på bål, på order av gudomliga varelser. För att ta ett exempel ur bibeln. (Abraham och sonen Isak. Men där det visade sig att den gudomliga varelsen bara ville testa Abraham.)

Woodland
0

Barnoffer var strängt förbjudet för Israels folk. Det var dödsstraff för det. Du ska inte offra något av dina barn åt Molok. Du ska inte ohelga din Guds namn. Jag är Herren. (3 Moseboken 18:21) Det står till exempel i Jeremia 7:30-31 att Herren sade genom profeten-

"Juda barn har gjort det som är ont i mina ögon, säger Herren. De har ställt upp sina avgudar i det hus som är uppkallat efter mitt namn för att orena det. De har byggt upp Tofethöjderna i Hinnoms sons dal för att där bränna upp sina söner och döttrar i eld, fastän jag aldrig har befallt eller ens tänkt mig det."

Förbud mot offer till Molok här. Det skedde i tider när de avföll från den rätta läran. De blev straffade för det. Kung Josia sanerade offerplatserna.

Berättelsen om Abraham och Isak är en förebild för Guds offrande i verklighet av sin mest älskade son för människors frälsning. Abraham prövades av Gud för att visa att den han älskade mest inte var den största kärleken. Abraham hade också stor tro för han sade till sina tjänare "”Stanna här med åsnan. Jag och pojken går dit bort för att tillbe. Sedan kommer vi tillbaka till er.” Abraham visste inte varför han sattes i denna prövning men belöningen var att han blev ännu mer välsignad än förut. Han visste bara att Gud hade lovat att den som var hans biologiska son med Sara skulle bli till ett oräkneligt folk.

Så även om Abrahams son skonades från döden skonades inte Jesus Guds son.

Med vänlig hälsning,

Du ska säga till Israels barn: Om någon av Israels barn eller av främlingarna som bor i Israel ger något av sina barn åt Molok, ska han straffas med