Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 10 ggr
Woodland
1

Lammet som ersätter

” En förstfödd åsnefåle ska lösas med ett lamm, men om du inte vill lösa in den, ska du bryta nacken av den.” 2 Moseboken 34:20

Varje förstfött kreatur enligt Moses lag måste ägnas åt Herren men eftersom åsnan var oren, kunde den inte frambäras som ett offer. Vad göra då? Bör den tillåtas att gå fri från den universella lagen? Inte på något sätt. Gud medger inga undantag. Åsnan är hans med rätt, men han tar inte emot den; han kommer inte att avskaffa kravet, men han kan inte vara nöjd med offret. Ingen utväg finns förutom inlösen—-kreaturet måste räddas genom att ett lamm tar dess plats; eller om åsnan inte löses in, måste den dö.

Min själ här finns en läxa för dig. Det orena djuret är du själv; du är med all rätt Herrens ägodel, han har skapat dig och bevarat dig men du är så syndig att Gud vill inte, kan inte acceptera dig; och det har kommit till detta att Guds Lamm måste stå i ditt ställe annars måste du dö för evigt. Låt hela världen veta om din tacksamhet till det fläckfria Lammet som redan har blött för dig och därmed löst dig från lagens ödesdigra förbannelse.

Kunde det inte ibland vara ett val för Israeliten vem skulle dö: åsnan eller lammet? Skulle inte den goda människan stanna upp för att uppskatta och jämföra? Förvisso fanns det ingen jämförelse mellan värdet av en människas själ och Jesus Kristus liv, och ändå dör Lammet och människan åsnan skonas.

Min själ beundrar Guds gränslösa kärlek mot dig och andra människor. Maskar köps med blodet av den Högstes Son. Stoft och aska återlöses till ett pris långt utöver silver eller guld! Vad hade mitt öde varit om inte överflödig frälsning funnits! Att bryta nacken av åsnefålen var bara ett tillfälligt straff, men vem kan mäta den kommande vreden där ingen kan föreställa sig gränsen? Oskattbart kärt är det härliga Lammet som har återlöst oss från en sådan undergång.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

I ditt anletes svett ska du äta ditt bröd tills du vänder åter till jorden, för av den är du tagen. Jord är du, och jord ska du åter bli.”