Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 13 ggr
Woodland
0

Den himmelska människan

Och så som den himmelska människan är, så är också de himmelska.
1 Korinthierbrevet 15:48

Huvudet och resten av kroppen är av samma natur. Huvud och vi som lemmarna är av en natur och inte som den monstruösa statyn som Nebukadnessar såg i sin dröm. Huvudet var av fint guld, men buken och höfterna var av koppar, benen var av järn, och fötterna delvis av järn och delvis av lera.

Kristi mystiska kropp är ingen absurd kombination av motsatser: kroppsdelarna var dödliga och därför dog Jesus. Det förhärligade huvudet är odödligt och därför är kroppen odödlig för som det står, “. . . jag lever och ni ska leva..” Som vårt älskade Huvud är, sådan är kroppen och varje kroppsdel i synnerhet.

Ett utvalt Huvud och utvalda kroppsdelar; ett accepterat Huvud och accepterade kroppsdelar; ett levande Huvud och levande kroppsdelar. Om huvudet är av rent guld är alla kroppsdelar också av rent guld. Således är det en dubbel förening av naturen som en grund för den närmaste gemenskapen. Pausa här, kära läsare och se om du kan utan hänförd förundran, begrunda Guds Sons omätliga välvilja i din resning ur ditt elände till förening i hans härlighet.

Med tanke på vår dödlighet är vi så betydelselösa så vi kan säga till fördärvet, “Du är min fader,” och till masken, “Du är min syster”. Dock i Kristus är vi så gynnad att vi kan säga till den Allsmäktige “Abba, Fader” och till den inkarnerade Gud, “Du är min bror och min make.”

Om släktskap till uråldriga och adliga familjer motiverar människor att ha höga tankar om sig själva, har vi något som lyfter oss över deras huvuden. Låt den fattigaste och mest föraktade troende ta till sig detta privilegium; låt inte en meningslös tröghet göra denne försumlig för att spåra sin härstamning, och låt denne inte tillåta någon dåraktig förbindelse till nutidens förgänglighet att uppta hans tankar till uteslutande av denna härliga, denna himmelska ära av förening med Kristus.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kroppen är en och har många delar, men trots att kroppens alla delar är många utgör de en kropp. Så är det också med Kristus. I en och samme Ande är