En bägare vatten i mitt namn
Små och små saker
av Mary Beeke
“Och vemhelst som ger till en av dessa små en bägare friskt vatten . . ., Han ska inte gå miste om sin lön.” (Matteusevangeliet 10:42) Vi är förvånade. Vi svarar: ”Men det är en sådan liten sak, Herre, en kopp kallt vatten. Varför lägger du märket till det och belönar det när Du Själv gjorde en så stor sak? Du gick till korset och gav allt. Du betalade för våra synder genom att dö och ta det straff som vi förtjänar.”
Vad ligger bakom att Jesus belönar oss för en så liten gärning? Bägaren med kallt vatten är bara toppen av ett isberg. Under ytan ligger vårt tidigare liv – en självvald väg av förstörelse. Vi brukade älska oss själva och synda mer än någon eller något annat. Men Gud utvalde oss medan vi var hans fiender och syndare. Han planterade sin Ande i våra hjärtan. Han räddade oss, och nu svämmar vi över av tacksamhet och kärlek till honom och till vår nästa.
Jesus beskrev en scen på domens dag. Han kallade hem sina får, de rättfärdiga, för att vara med honom. De blev igenkända på grund av sina gärningar. De hade gett de hungriga att äta, gett de törstiga att dricka, klätt de nakna, tagit emot främlingar, besökt sjuka och fängslade. Jesus sade: " Då ska Kungen svara dem: Jag säger er sanningen: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig." (Matteus 25:40). Men de insåg inte värdet av de små gärningar som gjordes för dessa minsta, eftersom det är precis vad kristna gör när de fullgör sina plikter. Jesus älskade deras medkänsla eftersom den återspeglade hans. Hans hjärta är med de minsta av dessa. Han är ett med sitt folk.
Att tjäna de minsta är inte frivilligt. Jesus kastade getterna, de orättfärdiga, i en evig eld. De orättfärdiga var kända för att de inte visade barmhärtighet mot de hungriga, törstiga, sjuka, nakna, hemlösa och fängslade. Jesus varnar också för att förolämpa de små, att det skulle vara bättre för dem om en kvarnsten hängdes runt deras hals och de kastades i havet (Markus 9:42). Det här är allvarliga varningar.
Vilka är de små bland oss i dag? Och vilka små saker måste vi göra? De minsta av de små är de ofödda. De har ännu ingen röst, så vi måste tala för dem, för att försvara deras existens. Det finns andra små i våra kyrkor. De är spädbarn i tron som just har börjat sin vandring i helgelse och behöver uppmuntran. Det är de ensamma som behöver bjudas in i våra hem. Det är de obekväma barnen som tenderar att marginaliseras. Vi måste träna våra barn att vara vänliga och inkludera dem i deras vänskapskrets. Det små möter vi varje dag på vår väg genom livet. Låt oss vara ständigt beredda att svara var och en som ber oss förklara det hopp vi har, vårt hopp om Jesus Kristus.
Oändlig glädje och välsignelse väntar oss när vi gör små saker för de minsta. Missa inte det.
Mary Beeke är författare till “The Law of Kindness” och “Teach Them to Work” och har arbetat som lärare och sjuksköterska.
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries februari 2023 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-02-01 17:05 av Woodland