Var nöjd med din lott
"Du skall älska din nästa"
"Älska din nästa." Han kanske rullar i rikedom där du är fattig och bor i din lilla stuga vid sidan om hans lyxiga herrgård. Varje dag ser du hans egendom, hans fina linne, och hans överdådiga banketter. Gud har gett honom dessa gåvor; åtrå inte hans rikedom och tänk inga hårda tankar om honom. Var nöjd med din lott, om du nu inte kan bättra den, men se inte på din nästa och önska att han hade det som du. Älska honom och då kommer du inte att avundas honom.
Kanske, å andra sidan, är du rik och bor nära de fattiga. Förakta inte tanken att kalla dem granne. Erkänn att du är befalld att älska dem. Världen kallar dem dina underordnade. I vad är de underlägsna? De är mycket mer dina likar än dina underordnade, för "Gud har av en enda människa skapat alla människor och folk". Din kappa kan vara bättre än deras men du är ingalunda bättre än de. De är människor och vad mer är du än de? Se till att älska din nästa även om han klär sig i trasor eller är nedsänkt i fattigdomens djup.
Men du kanske säger: "Jag kan inte älska mina grannar eftersom de återgäldar allt jag gör med otacksamhet och förakt." Så mycket mer utrymme för kärlekens hjältemod. Skall du vara en mjuk krigare istället för att kämpa kärlekens hårda kamp? Han som vågar mest skall vinna mest; och om din kärleks väg är ojämn, beträd den då modigt och fortsätt att älska din nästa i vått och torrt. Samla glödande kol på deras huvud och om de är svåra att behaga sök inte efter att tillfredsställa dem, utan tillfredsställ din herre. Komma ihåg att även om de avvisar din kärlek så avvisar inte din herre den; han finner dina gärningar lika acceptabla som de hade kunnat funnit dem. Älska din nästa, för på så sätt går du i Kristi fotspår.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.