Makalös kärlek
”. . .din kärlek till mig var underbar“
2 Samuelboken 1:26
Kom, kära troende, låt var och en av oss tala för sig själv om den underbara kärleken, inte till Jonatan, utan till Jesus. Vi kommer inte att berätta vad vi har blivit tillsagda, utan det om det av Kristi kärlek som vi har smakat och hanterat. Din kärlek till mig, åh Jesus, var underbar när jag var en främling som vandrade långt borta från dig och uppfyllde köttets och sinnets önskningar. Din kärlek hindrade mig från att begå synden som är till döden, och hindrade mig från självförstörelse. Din kärlek höll tillbaka yxan när rättvisan sa: “Hugg bort det! Varför ska det få suga ut jorden?”
Din kärlek drog mig ut i öknen, klädde av mig där och fick mig att känna skulden för min synd och bördan av min missgärning. Din kärlek talade så tröstande till mig när jag var mycket förfärad - “Kom till mig, så ska jag ge dig vila.” Åh, hur makalös var inte din kärlek när du på ett ögonblick tvättade bort mina synder och gjorde min förorenade själ, som var röd av mitt födelseblod och svart av mina överträdelsers smuts, till att bli vit som den nyaste snö och ren som den finaste ull. Hur du visade din kärlek när du viskade i mina öron: “Jag är din och du är min.”
Goda var de orden när du sade: “Fadern själv älskar dig.” Och härligt var ögonblicket, i det ljuvliga förgångna, när du förklarade för mig “Andens kärlek.” Aldrig skall min själ glömma de stunderna av gemenskap i bönevrån där du avslöjade dig själv för mig. Moses hade sin klyfta i klippan, där han såg manteln på sin Guds rygg. Också vi har haft våra klyftor i klippan, där vi har sett gudomens fulla prakt i Kristi person. Kom David ihåg spåren efter stenbocken, i Jordans land och på Hermons höjder? Vi kan också ha kära minnen, som är jämställda med dessa i välsignelse. Dyrbare Herre Jesus, ge oss en frisk bris av din underbara kärlek att börja månaden med. Amen.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.