Anden i ditt innersta
"Gör inte den helige Ande bedrövad. . ."
Allt som den troende har måste komma från Kristus, men det kommer enbart genom nådens Andes kanal. Eftersom alla välsignelser således strömmar till dig genom den Helige Ande så kan dessutom inte heller något gott komma ur dig i helig tanke, hängiven dyrkan, eller god handling, bortsett från den helgande verkan av densamme Ande. Även om den goda säden sås i dig ligger den dock vilande om inte han verkar i dig att vilja och göra hans egen goda vilja.
Har du lust att tala för Jesus—hur kan du om inte den Helige Anden berör din tunga? Har du lust att be? Ack! vad tråkigt arbete det är om inte Anden manar gott för dig! Har du lust att dämpa synd? Vill du vara helig? Vill du efterlikna din Mästare? Har du lust att stiga till superlativa höjder av andlighet? Vill du göras som Guds änglar, fulla av iver och glöd för Mästarens sak? Du kan inte det utan Anden—"Utan mig kan ni ingenting göra.” Åh, du vinstocksgren, du förmår inte att bära frukt utan sav! O Guds barn, du har inget liv inom dig bortsett från det liv som Gud ger dig genom sin Ande!
Låt oss då inte bedröva honom eller provocera honom till vrede genom vår synd. Låt oss inte dämpa den svagaste av hans rörelser i vår själ. Låt oss främja varje förslag och vara redo att lyda varje anmodan. Om den helige Ande verkligen är så mäktig låt oss ingenting försöka utan honom. Låt oss inte börja något projekt, framföra något företag, eller avsluta någon transaktion utan att bönfalla hans välsignelse. Låt oss ge honom den grundliga hyllningen genom att erkänna hela vår svaghet förutom honom och sedan, beroende enbart på honom, ha detta som vår bön: "Öppna du mitt hjärta och hela min varelse till ditt inkommande och upprätthåll mig med din fria ande när jag ska ha fått Anden i mitt innersta. “
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.