Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 18 ggr
Woodland
0

Försynens hjul

"Jag, Herren, har inte förändrat mig,"

Malaki 3:6

Det är bra för oss att det bland all livets föränderlighet finns en som inte kan påverkas av förändring. En vars hjärta aldrig kan ändras, och vars panna inte har några föränderlighetens fåror. Allt annat har förändrats - allt håller på att förändras. Själva solen avtar med åldern; världen blir gammal; ihopvikningen av den utslitna klädnaden har påbörjats; himmel och jord måste snart försvinna. De skall förgås, de ska nötas som en klädnad. Men det finns en som äger odödlighet och vars år inte har något slut, och i vars person inte finns någon förändring. Den lättnad som sjömannen känner när han åter stegar på fast mark efter att ha kastats omkring på havet i många dagar liknar den tillfredsställelse en kristen känner när han, bland alla förändringar i detta oroliga liv, vilar grunden av hans tro på denna sanning: "jag är Herren, jag ändras inte."

Stabiliteten som ankaret ger fartyget när det äntligen har fått ett fast grepp är sådan som den kristnes hopp ger honom när det centrerar sig på denna härliga sanning. Hos Gud "hos vilken ingen förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker." Oavsett hur gamla hans attribut var är de nu lika oförändrade: hans makt, hans visdom, hans rättvisa, hans sanning. Han har alltid varit en tillflykt för sitt folk, deras fäste i nöden och han är fortfarande deras säkra Hjälpare. Han är oförändrad i sin kärlek. Han har älskat sitt folk med "evig kärlek". Han älskar dem nu lika mycket som han någonsin gjorde, och när alla jordiska ting har smält i den sista stora branden kommer hans kärlek fortfarande vara ny varje morgon. Dyrbar är försäkran om att han inte ändras! Försynens hjul roterar men dess axel är evig kärlek.

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Israel inser inte sin synd - Jag, HERREN, har inte förändrat mig, och ni, Jakobs barn, har inte utplånats.