Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 10 ggr
Woodland
0

Trons prövningar genom svårigheter

"Varför har du gjort så illa mot din tjänare?"

4 Moseboken 11:11

Vår himmelske Fader sänder oss ofta problem för att pröva vår tro. Om vår tro är värt något kommer den att bestå testet. Guldfärg skadas av brand, men inte guld. Stenar av glas tål inte diamanten med den verkliga juvelen består provet. Det är en dålig tro som bara kan lita på Gud när vänner är sanna, kroppen fullt frisk och verksamheten lönsam. Men det är sann tro till Herrens trofasthet som håller när vännerna är borta, kroppen sjuk, sinnet deprimerat och ljuset från Faderns ansikte dolt för vår andliga syn.  En tro född i himlen kan i de mest förskräckliga omständigheter säga "Fastän han dödar mig, litar jag  på honom.”  

Herren tuktar sina tjänare för att förhärliga sig själv, för han är mycket förhärligad i sitt folks godhet eftersom det är hans eget verk. När lidandet ger tålamod och tålamodet fasthet och fastheten hopp hedras Herren i dessa växande dygder. Vi får aldrig höra harpans musik om strängarna lämnas orörda, eller smaka på druvjuice om inte druvan trampas i vinpressen, eller känna doften av kanel om den inte stöts, eller känna värmen från elden om inte veden helt förtärs. Den store Hantverkarens visdom och kraft upptäcks genom de prövningar som han tillåter sina barmhärtighetens kärl att passera genom.  

Vår ögonblickliga nöd tenderar också att öka framtida glädje.  Det måste finnas nyanser i bilden för att ta fram ljusets skönhet. Kunde vi bli så ytterst välsignade i himlen om vi inte hade känt syndens förbannelse och sorg på jorden? Kommer inte fred vara ljuvligare efter konflikter, och vila mer välkommen efter slit? Kommer inte minnet av tidigare lidanden förhöja härlighetens sällhet?  Det finns många fler tröstande svar till frågan som vi har behandlat här. Låt oss begrunda även dessa resten av denna dag. 

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Och Mose sade till HERREN: "Varför har du gjort så illa mot din tjänare? Varför har jag inte funnit nåd inför dina ögon? Du har ju lagt bördan av
  • Redigerat 2023-08-10 08:03 av Woodland