Den speciella Frälsaren
”Varför är ni så oroliga? Varför kommer det upp tvivel i era hjärtan?
Lukasevangeliet 24:38
Hur kan du Jakob säga, du Israel påstå: "Min väg är dold för Herren, Gud bryr sig inte om min rätt”?
Herren bryr sig om allt, och de enklaste varelserna tar del i hans universella försyn, men hans särskilda försyn är över hans heliga. “Herrens ängel vakar runt dem som vördar honom, och han befriar dem.” “Deras blod är dyrbart i hans ögon.” “Dyrbar i Herrens ögon är hans trognas död.” "Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter hans beslut.” Trots att han är alla människors Frälsare är det ett faktum att han är speciellt Frälsaren för dem som tror, låt detta glädja och trösta dig. Du är i hans speciella omsorg; hans kungliga skatt som han vakar över som sin ögonsten; hans vingård som han vakar över dag och natt.
Ja, till och med alla hårstrån på ert huvud är räknade. Låt tanken på hans speciella kärlek till dig vara ett andligt smärtstillande, en kär lungnare för dig i din bedrövelse. “Jag ska inte lämna dig eller överge dig.” “Jag är din sköld. Din lön ska bli mycket stor.”Vi tappar mycket tröst genom vanan att läsa hans löften för hela kyrkan istället för att ta dem direkt hem till oss själva. Troende, ta tag i det gudomliga ordet med en personlig, tillägnande tro. Tänk att du hör Jesus säga, Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Tänk dig att han går på dina bekymmers hav för där är han och säger “Var lugna! Det Är Jag. Var inte rädda”
Åh, Kristi ljuvliga ord! Må den Helige Ande få dig att känna dessa ord som talade till dig; glöm andra för ett tag - acceptera Jesu röst som riktad till dig och säg, "Jesus viskar tröst; jag kan inte vägra den; jag kommer att sitta i hans skugga med stor glädje.”
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2023-07-04 00:51 av Woodland