Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 12 ggr
Woodland
0

Jesus frikostighet

"Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem …"

Johannesevangeliet 17:22

Skåda Herren Jesu superlativa frikostighet, för han har gett oss sitt allt!

Även då en tiondel av hans ägodelar skulle ha gjort ett universum av änglar rika bortom all tanke var han inte nöjd förrän han hade gett oss allt han hade. Det hade varit en överraskande nåd om han hade tillåtit oss att äta frikostigt av smulorna under hans nåds bord  men han gör ingenting halvhjärtat; han sätter oss vid honom och gör så att vi delar i festen. Hade han gett oss en liten pension från hans kungliga kassakistor hade vi haft anledning att älska honom för evigt. Men nej, han kommer att ha sin brud lika rik som sig själv och han kommer inte att ha en ära eller nåd som inte hon får dela med honom. Han har inte nöjt sig med mindre än att göra oss medarvingar vid hans sida så att vi kan ha lika ägodelar. 

Han har tömt hela sitt gods i kyrkans kassakistor och har allting gemensamt med sina återlösta. Det finns inte ett rum i hans hus vars nyckel han kommer att undanhålla sitt folk. Han ger dem full frihet att ta allt han äger för deras eget. Han älskar dem och är frikostig med sin skatt och tilldelar dem så mycket de kan bära. Hans försörjnings gränslösa fullhet till den troende är lika fri som luften denne andas. Kristus har räckt nådens och  kärlekens bägare till den troendes läppar och bjudit honom att dricka för evigt. Om han kunde tömma den vore han välkommen att göra så, men eftersom han inte kan uttömma den manas han att dricka djupt för bägaren tillhör honom. Vilket sannare bevis på gemenskap kan himlen eller jorden uppvisa? 

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Och den härlighet som du har gett mig har jag gett dem, för att de skall vara ett, liksom vi är ett: