Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 12 ggr
Woodland
0

Mild och kärleksfull nåd

"Jag förtröstar på Guds nåd."

Psaltaren 52:10 

Meditera lite på denna Herrens nåd. Det är ömmande nåd. Med mild, kärleksfull beröring helar dem som har förkrossade hjärtan, deras sår förbinder han.Han är lika älskvärd i bruket av sin nåd  som i dess innehåll. Det är stor nåd. Det finns inget litet i Gud. Hans nåd är som han själv -oändlig. Du  kan inte mäta det. Hans nåd är så stor att den förlåter stora syndares stora synder, efter stora tidsperioder och sedan ger stora fördelar och stora privilegier och höjer oss upp till stora njutningar i den stora Guds stora himlen.

Det är oförtjänt nåd som sannerligen sann nåd måste vara, för välförtjänt nåd är bara ett annat namn för rättvisa. Syndaren har ingen rätt till del av den Högstes hänsyn. Had rebellen varit dömd på en gång till eviga eld skulle han ha verkligen förtjänat undergången. Och om de befrias från vrede har endast suverän kärlek hittat en orsak för det finns ingen i syndaren själv. Det är rik barmhärtighet. Vissa saker är bra men ger liten effekt men denna barmhärtighet är en lyft för en nedstämt sinne; en gyllene salva för dina blödande själssår; en himmelsk bandage för dina brutna ben; en kunglig vagn för dina trötta fötter; en kärleksfamn för ditt darrande hjärta.  

Det är mångfaldig nåd. Som Bunyan skriv: "Alla blommor i Guds trädgård är dubbla." Det finns ingen ende nåd. Du kanske tror att du har fått en enstaka barmhärtighet, men du skall finna att det är en hel knippa barmhärtighet. Det är överflödande nåd. Miljontals människor har måttaget den men den är långt ifrån uttömd; den är så färsk, så fylld och så fri som någonsin. Det är ofelbar nåd. Det kommer aldrig att lämna dig. Om nåden är din vän kommer nåden att bevara dig  från att ge efter i frestelsens stunder; med dig i bekymmer for att hindra dig från att sjunka; med dig i livet för att vara ljus och liv i ditt anlete; och  med dig i döende för att vara din själs glädje när jordiska komfort snabbt ebbar ut. 

av C.H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Men jag är som ett grönskande olivträd i Guds hus. Jag förtröstar på Guds nåd, alltid och för evigt.