En tynande veke
“Spädbarn i Kristus”
1 Korintierbrevet 3:1
Du troende, sörjer du för att du är så klen i det andliga livet: för att din tro är så liten, din kärlek så svag? Gläd dig, för du har anledning till tacksamhet. Kom ihåg att du i vissa saker är jämlik med den största och mest fullvuxne kristne. Du är lika mycket köpt med blodet som denne. Du är lika mycket ett adopterat Guds barn som alla andra troende.
Ett spädbarn är lika mycket ett barn till sina föräldrar som en fullvuxen man. Du är lika fullständigt rättfärdigjord, för din rättfärdiggörelse är inte en graderingssak: din lilla tro har helt rengjort dig. Du har lika mycket rätt till förbundets värdefulla ämnen som den mest avancerade troende, för din rätt till förbundets barmhärtighet ligger inte i din tillväxt, utan i själva förbundet; och din tro på Jesus är inte måttet, utan tecknet på ditt arv i honom.
Du är lika rik som den rikaste, om inte i njutning, men likväl i äkta ägo. Den minsta stjärnan som lyser finns på himlen; den svagaste ljusstrålen har samhörighet med solens stora klot. I den himmelska familjens register är de små och de stora skrivna med samma penna. Du är lika kär för din Faders hjärta som den förnämste i familjen. Jesus är väldigt ömsint för dig. Du är som en tynande veke; ett grymmare sinne skulle säga, "släck den rykande veken, den fyller rummet med en motbjudande lukt!" men den tynande veken släcker han inte.
Du är som ett brutet strå; och en mindre öm hand än Skaparens skulle krossa dig eller kasta bort dig, men han kommer aldrig att krossa det brutna strået. Istället för att bli nedstämd på grund av vad du är, bör du jubla i Kristus. Är jag liten i Israel? I Kristus är jag skapad att sitta på himmelska platser. Är jag fattig på tro? Fortfarande i Jesus är jag arvinge till allt. Fast "mindre än ingenting kan jag skryta med och fåfängligt erkänna”*. Ändå, om roten till saken finns i mig, kommer jag att glädjas i Herren och jubla i min frälsnings Gud.
- - Spurgeon citerar en fras ur en psalm av Issac Watts
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.