Män älskar era hustrur
"Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen, "
Vilket gyllene exempel Kristus ger till sina lärjungar! Få lärare vågar säga: "Om du vill leva ut min undervisning, imitera mitt liv." Men eftersom Jesu liv är den exakta återgivningen av perfekt dygd kan han peka på sig själv som förebilden för helighet, likväl som dess lärare.
Den kristne bör ingen annan ha än Kristus som sin förebild. Under inga omständigheter bör vi vara nöjda om vi inte återspeglar den nåd som var i honom. Som en man är den kristne att betrakta porträttet av Kristus Jesus och måla efter dess ämne. Den sanne kristne är att vara en sådan make som Kristus var för hans kyrka. En gift mans kärlek är speciell. Herren Jesus vårdar för kyrkan en sådan märklig ömhet, som att sätta henne över resten av mänskligheten: "Jag ber för dem, jag ber inte för världen." Den utkorade kyrkan är himlens favorit, Kristi skatt, huvudkrona, hans armband, hans hjärtas pansar, hans kärleks centrum och kärna. En man bör älska sin hustru med en trofast kärlek, för så älskar Jesus sin kyrka. Han varierar inte i sin tillgivenhet. Han kan komma att ändra sin visning av tillgivenhet, men ömheten i sig är fortfarande densamma. En man bör älska sin hustru med en varaktig kärlek, för ingenting "skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre." En sann make älskar sin hustru med en rejäl kärlek, innerlig och intensiv. Det är inte bara tomma ord.
Åh! älskade, vad mer kan Kristus ha gjort i bevis på sin kärlek än vad han har gjort? Jesus har en glad kärlek till sin maka: Han värderar hennes tillgivenhet högt och gläder sig i henne med ljuvt välbehag. Troende, du förvånas över Jesu kärlek; du beundra den – imiterar du den? I dina privata relationer är regeln och måttet på kärlek – "så som Kristus har älskat församlingen”?
I fortsättningen kommer alla C. H. Spurgeon inlägg att publiceras styckvis istället att läggas till ursprungstråden för att underlätta för de som läser på mobilen.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.