Var arg men synda inte
av Ed Welch ©
Efesierbrevet 4:26-27 ger plats för ilskan som inte är synd: “Grips ni av vrede, så synda inte. Låt inte er vrede fortgå tills solen går ner. Låt inte djävulen få något tillfälle.”
Problemet är att vi är glada att utnyttja vad som verkar vara ett juridiskt kryphål. Till sin natur är vrede självrättfärdigande. Min vrede är rättfärdig; din vrede är inte det. Så om vi ska hitta något rättfärdigt spelrum här, måste vi gå mycket försiktigt fram.
Låt oss börja med det som är tydligt. Bibelversen nämner vrede som en nära granne med djävulen. Med ett ögonblicks varsel kan ilska föra oss mot hans mordiska vägar, och vi kan förvandlas till något mindre än mänskligt. Med det i tankarna skriver också Paulus, “ Lägg bort all . . . vrede ” Efesierbrevet 4:31 Därför sätter oss vår vrede i hög beredskap. Bäst vore att kedja oss tills den går över.
Eftersom Paulus ord i Efesierbrevet inte ger några detaljer om vrede utan synd, så vänder vi oss till de beskrivningar på vilka han förlitade sig. Vi vänder oss först till Jesus som verkligen kunde bli arg utan att synda. Paulus kunde också vara vred i sin retorik mot de som hoppades på att underordna de kristna Moselag. Galaterbrevet 5:12. Vad dessa och liknande fall av ilska har gemensamt är att de var aldrig ett svar på personliga attacker utan gjordes på uppdrag av dem som hade blivit kränkta. Vad gjorde Jesus med personliga angrepp? Han följde Psalmistens väg och lämnade domen åt sin Fader. 1 Petrusbrevet 2:23.
Stycket i Efesierbrevet är ett citat från Psaltaren 4:4—en referens som kanske ger mer insikt. Den uppviglande händelsen i denna psalm är inte identifierad, men den är troligen kopplad till Psalm 3 och Absaloms uppror 2 Samuel 15-18. Där var David aldrig arg på Absalom. När en militär konfrontation blev oundviklig, och om Davids befälhavare råkade vinna, bad David om en sak: ”För min skull, var försiktiga med min pojke Absalom.” 2 Samuel 18:5. Under tiden var David föremål för Shimeis förbannelser 2 Sam 16:5–8 men David svarade aldrig i ilska, utan valde istället att leva under vad han tolkade var Guds vilja för honom 2 Sam. 16:9–14.
© Tabletalk Ligonier Ministries Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.