Jesus iFokus

Jesus

Etiketterden-kristna-lärangud
Läst 34 ggr
Woodland
0

Vad Gud inte kan göra

R.C . Sproul ©

I varje seminarieklass jag någonsin har hållit så kom alltid eleverna med samma tröttsamma gåta, “Professor, tror du att Gud är allsmäktig?” Ja. “Att Gud kan göra allt?” Ja. “Att ingenting är omöjligt för Gud?” Ja. “Kan Gud skapa en klippa så stor att han inte kan flytta den?” Åh, om jag säger, ja han kan bygga en klippa så stor att han inte kan flytta den, då är det något som inte är möjligt för honom att göra, och han är inte alls allsmäktig. Och om jag säger nej, han kan inte skapa en klippa så stor att han inte kan flytta den, då återigen är jag ställd i samma dilemma. Och det enda jag kan säga är att Gud är inte allsmäktig, att det finns vissa saker som han inte kan göra.

Tja, det finns ett rätt svar på den frågan och det är väldigt enkelt. “Kan Gud skapa en klippa så stor att han inte kan flytta den?” Självklart inte. “Varför inte?” För att han är allsmäktig. “Varför inte?” För ingenting är omöjligt för Gud. Och att vara allsmäktig betyder inte att Gud kan göra vad som helst. Gud kan inte dö, Gud kan inte ljuga, Gud kan inte vara Gud och inte vara Gud samtidigt och i samma relation. Han kan inte sluta vara Gud. Och så länge han är Gud, vad han än gör, vad han än skapar, kontrollerar han det.

[©]Ligonier Ministries 14 januari 2022. Avskrift av text i Sprouls “Ultimately” serier. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Can God create a rock so big that He cannot move it? Today, R.C. Sproul explains what it means for God to be omnipotent—and what it doesn’t mean.