Jesus iFokus

Jesus

Läst 56 ggr
Woodland
0

Är Bibeln sanning?

Hur kan vi veta att bibeln är sann? ©

av R.C. Sproul

Det är en utmärkt fråga eftersom så mycket står på spel i den kristna tron när det gäller Skriftens sanningsenlighet. Bibeln är vår främsta informationskälla om Jesus och om alla de ämnen som vi omfamnar i delarna av vår tro. Om bibeln inte är sann så har naturligtvis de kristna allvarliga problem. Själv tror jag att bibeln är sann. Jag tror att den är Guds ord. Som Jesus själv har deklarerat om skriften, “Ditt ord är sanning.” Men varför är jag övertygad om att bibeln är sann?

Vi behöver först ställa en bredare fråga. Hur vet vi att något är sant? Det är en teknisk fråga i epistemologi.* Hur testar vi påståenden om sanning? Det finns en viss sorts sanning som vi testar genom observation, experiment, ögonvittnen, undersökningar och vetenskapliga bevis. När det gäller berättelsen om Jesus, så vitt vi som vi vet, så vill vi kontrollera Skriftens berättelser med hjälp av de metoder med vilka historiska bevis kan testas—till exempel, genom arkeologi. Det finns i vissa delar av Skriften, historiska påståenden; dessa skall mätas genom de gemensamma normerna för historieskrivning. Jag uppmanar folk att göra precis det—att kolla upp det.

För det andra vill vi pröva sanningsanspråken genom rationalitetstestet. Är de logiskt konsekventa, eller talar de men en “kluven tunga”? Vi undersöker Skriftens innehåll för att se om det är följdriktigt: det är en annan sanningsprövning. Naturligtvis är ett av det mest häpnadsväckande att bibeln har bokstavligen tusentals bevisbara historiska profetior eller fall i vilka händelserna klart förutsades och både förutsägandes och uppfyllelsen är historiska fakta. Själva dimensionen av den klara uppfyllelsen av Gamla testamentets profetior bör räcka för att övertyga alla om att vi har att göra med en övernaturlig litteratur.

Vissa teologer har givetvis sagt att med alla bevis som finns för att skriften är sann, kan vi endast omfamna den med den Helige Ande arbetande inom oss för att övervinna vår partiskhet och våra fördomar mot Skriften och mot Gud. Detta kallas för den Helige Andens inre vittnesbörd. Jag vill här betona att när den Helige Ande hjälper mig att se Skriftens sanning och omfamnar den är det inte därför att den Helige Ande ger mig en speciell insikt som han inte ger någon annan eller att han ger mig speciell information som ingen annan kan få. Allt den Helige Ande gör är att förändra mitt sinne och ändra mitt sätt gentemot bevisen som redan finns där. Jag tror att Gud själv har planterat i Skriften en inre oföränderlighet som vittnar om att detta är hans ord.

*epistemologi - gren av filosofi som har att göra med studier, teorier och frågor om kunskap.

© Ligonier Ministries utdrag ur Sproul’s “Now that’s a Good Question!” . Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.