Jesus iFokus

Jesus

Etiketter: jesusbibelninspirationden-kristna-lärangudjesus-och-jag
Läst 64 ggr
Woodland
1

Vad betyder “Världen” i Joh. 3:16?

Världen ©
av John Tweeddale

Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Johannes 3:16

En utav de mest överraskande vändingarna i Johannes 3:16 är att det sägs att Gud älskade världen. Vi kan frestas att tänka att det finns mycket i världen för Gud att älska. När allt kommer omkring, vad är inte beundransvärt såsom stadslandskap och jordbruksmark, fin mat och grillkvällar, symfonier och ballader, renässansens mästerverk och förskolans krumelurer. Världen vi känner till är fylld med strukturer, intriger, möjligheter och glädje. Problemet är att trots allt som är gott, intressant och vackert i världen, så är den överfull av syndare. Alltsedan Adam och Eva gjorde uppror mot Gud i lustgården, så har världen blivit en ödemark. Oavsett hur underbar världen kan förefalla, är den inte värd Guds frälsande kärlek.

Nyckeln till Joh. 3:16 är förståelsen av hur oförtjänt världen är av Guds kärlek. Endast då kommer vi att uppskatta den oväntade gåva som Gud ger. Poängen drevs hem för många år sedan av den uppskattade teologen Benjamin Breckinridge Warfield. I hans predikan om “Guds omättliga kärlek” sonderar Warfield betydelsen av ordet “värld” (grekiska kosmos) i Johannes 3:16 för att loda djupet av Guds kärlek.

Vad är betydelsen av ordet “världen” i detta avsnitt? Utifrån Warfields insikter finns det fyra möjliga svar.

För det första, tror många människor att “världen” betyder alla människor utan undantag. Med andra ord, när Johannes 3:16 säger att Gud älskade världen, betyder det att han älskar varje person, huvuden räknade, likvärdigt. Resonemanget går ungefär så här: Gud älskar varje person; Kristus dog för varje person; därför, frälsning är möjlig för varje person. Denna uppfattning tycks dock antyda att Guds kärlek är kraftlös och att Kristi död är ineffektiv. Annars skulle den naturliga slutsatsen av denna position vara att varje person faktiskt är frälst snarare än bara potentiellt frälst. Om Gud älskar varje människa, och Kristus dog för varje människa, och Guds kärlek inte är kraftlös och Kristi död inte är verkningslös, då kan den enda slutsatsen bli att frälsning har säkrats för varje människa. Fast denna uppfattning motsägs av Bibelns lära om Guds dom vilket bevisas i verserna som följer i Johannes 3:17-21.

För det andra, somliga argumenterar att “världen” betyder alla människor utan urskiljning. Detta alternativ betonar att Gud älskar mer än en typ av människa eller etnisk grupp. Kristi död på korset var inte endast för judarna men också för icke-judar. Guds kärlek är inte begränsad till nationsgränser utan sträcker sig till alla sorters nationer, stammar, kulturer, språkgrupper och människor. Till detta säger, allt Guds folk—Arminian och Kalvinister—ett härligt “Amen”. Medan denna ståndpunkt utan tvekan har fördelen av att vara rätt och passar in i det större sammanhanget i Johannes evangelium när det gäller globala identiteter av “Guds barn” (t.ex. Johannes 1:9-13; 4:42) omfamnar den inte den skakande kontrasten mellan “så älskade Gud” och “världen” som Johannes 3:16 avsiktligt drar.

För det tredje, bland reformerade teologer är en populär betoning av det andra valet att argumentera att “värld” i Johannes 3:16 hänvisar till de utkorade. Genom hela Johannes evangeliet betonar Jesus sin nåds urskiljning. “Alla som Fadern ger mig kommer till mig” 6:37 Jag är den gode herden. . . . jag ger mitt liv för fåren.10:14-18 “Hade ni tillhört världen, skulle världen ha älskat er som sina egna. Men ni tillhör inte världen, utan jag har utvalt er och tagit er ut ur världen. Därför hatar världen er.” 15:19 “Jag ber för dem. Jag ber inte för världen utan för dem som du har gett mig, för de är dina.” 17:9 Och så vidare. Poängen är att Guds folk är utvalda från en otroende värld. Denna uppfattning visar på en viktig anmärkning genom att understryka den bibliska läran om utkorelsen, men fokuset av ordet “världen” i Johannes 3:16 är inte så mycket om identiteten av Guds folk men om Guds kärleks natur.§

Detta leder oss till det sista alternativet. Ett stabilt argument kan framföras för tron på att “världen” syftar på kvalitén av Guds kärlek.

Warfield övertygande uttrycker:

[Värld] här är inte ett uttryck för omfång så mycket som ett uttryck av intensitet. Dess grundläggande innebörd är etisk och poängen av dess användning är inte att föreslå att världen är så stor att det tar en stor mängd av kärlek för att omfamna den helt, men att världen är så ond att den kräver en stor sorts kärlek för att överhuvudtaget älska den och ännu mera för att älska den såsom Gud har älskat den när han gav sin Son för den.

Världen representerar syndfull mänsklighet och är inte värdig Guds frälsande kärlek. Avskild från Guds kärlek står världen under Guds fördömelse. Men de troende i Kristus upplever Guds överraskande, frälsande och aldrig sinande kärlek. Johannes 3:16 handlar inte om världens storhet utan om Guds storhet.

© “Världen” Ligonier Ministries April 25, 2016. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Ligonier Ministries, founded by R.C. Sproul, exists to proclaim, teach, and defend the holiness of God in all its fullness to as many people as possible.