Mitt ibland er
Guds rike - Har du någonsin undrat hur det går ihop att de troende lever nu i Guds rike när allt runt omkring verkar vara motsatsen?
“Mitt ibland er”
av Carl D. Robbins ©
Från början av sin offentliga verksamhet predikade Jesus "de goda nyheterna (dvs evangeliet) om riket" Lukas 4:43. Att de "goda nyheterna om riket" är mycket viktiga kan ses av det faktum att "Guds rike" förekommer trettioen gånger enbart i Lukas evangelium. Men vad är dessa "goda nyheter om riket"?
Det är de goda nyheterna att Kristus återlöser ett folk från varje nation, stam och tungomål (i uppfyllandet av Guds förbundslöften) och att han förlänger sitt styre till den dag då varje knä kommer att böja sig och varje tunga bekänner honom som Herre Filippe 2.
Fariséerna frågade: "När kommer riket?" Som svar hävdade Jesus rikets dåvarande natur: det hade upprättats. Människor "tränger på för att komma in där.” Lukas 16:16.
Naturligtvis är riket mitt ibland dem, för kungen talar till dem. I själva verket sade Jesus till dem: "Ni är blinda; kan ni inte se?" Senare, vid sitt triumferande intåg i Jerusalem på vägen till korset, accepterade Jesus hyllningen av sig själv som kung Matteus 21:15–16.
När vi säger (med Jesus) att Guds rike är här, vad menar vi? Mycket enkelt vi menar att troende redan är delaktiga av Guds rike till viss del, men inte delaktiga i hela rikets fullhet Kolosser 1:13–14. Detta är allmänt känt som "redan/inte ännu."
Vad har vi redan? På vilket sätt har riket kommit? Kristna idag njuter av följande:
Kristi fullbordade verk. Jesus har fullbordat sitt försoningsverk för syndare, och beviset på denna sanning är hans triumferande uppståndelse från de döda.
Jesus sitter på sin tron, i makt och härlighet.
Den Helige Andes fullhet. Han bor nu i de kristna, vägleder dem till all sanning och ger dem kraft till helighet.
Rättfärdiggörelse av nåd allena genom endast tro. Kristna har förklarats "oskyldiga" helt enkelt genom att utöva frälsande tro enbart på Kristus.
Skriftens fullbordade sammansättning. Vi letar inte efter några ytterligare uppenbarelser.
Kristi löfte om seger Matteus 16:18.
Så låt oss gå tillbaka till Jesu svar till fariséerna Lukas 17:20–21.
Att se Kristi rike är inte som att se andra riken. Världens typ av kungadömen kan alla se och säga: "Här är det!" Men att kunna se Kristi rike mitt ibland dem var beroende av något annat: gudomlig uppenbarelse Lukas 10:21.
Jesus visste att fariséerna frågade angående den yttersta tiden, men om de inte kunde känna igen invigningen av riket när den fanns alldeles framför dem, vad var det för mening med att berätta för dem om dess fullbordan?
Fariséerna var upptagna av framtidens händelser men ignorerade nuet. Rikets kung stod framför dem.
© Tabletalk Magazine Ligonier Ministries November 2021. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.