Fullkomlighet från ett perspektiv
Att sträcka sig mot det som ligger framför
Inte så att jag redan har gripit det eller redan har nått målet, men jag jagar efter att gripa det eftersom jag själv är gripen av Kristus Jesus. Bröder, jag menar inte att jag har gripit det än. Men ett gör jag: jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför och jagar mot målet för att vinna segerpriset, Guds kallelse till himlen i Kristus Jesus.
Filipperbrevet 3:12-14
Perfektion, ur ett perspektiv, är det slutliga målet för det kristna livet. När allt kommer omkring har vi hopp om att när Jesus “uppenbaras ska vi bli lika honom, för då får vi se honom sådan han är” 1 Johannes 3: 2. Kristus syndade aldrig, och en dag kommer alla de som är förenade med honom genom tron allena att vara helt fria från önskan att synda. ”Själva skapelsen väntar och längtar efter att Guds barn ska uppenbaras.” Romarbrevet 8:19, vid den tidpunkten kommer hela världen att få veta att vi är Herrens utvalda eftersom vi återspeglar hans karaktär till fullo.
Att detta kommer att hända när Jesus "uppenbaras" hindrar oss från att förvänta oss fullkomlighet i detta liv. Fulländning i betydelsen att vi inte kan synda kommer att vara vår endast vid uppståndelsen, för först då kommer vi att vara fria från syndens närvaro. (Självklart kommer våra andar som vilar i himlen före uppståndelsen redan att ha fulländats i detta avseende.) Fram till den framtida dagen är full helighet något vi strävar efter, och vi behöver hjälp för att göra sanna framsteg i vår reflektion av Kristus.
Till och med aposteln Paulus behövde sådan vägledning när han sträckte sig framåt mot helighetens mål Filipperbrevet 3: 12–14. Vi vet att för honom kom denna vägledning från Guds moraliska lag, för de frukter av helighet som han talar om i sina brev är handlingar och attityder som uppmuntras av de tio budorden Galaterbrevet 5: 18–24. Han försökte inte följa Guds kärlekslag genom den Helige Andes hjälp för att komma i rätt ställning med vår Skapare. I stället, då han visste att han hade försonats med Gud genom Kristi fullkomliga rättfärdighet, gjorde Paulus vad som är naturligt för pånyttfödda människor och eftersträvade att behaga Herren genom att tillämpa Herrens stadgar Filipperbrevet 3: 2–11; 2 Korintierbrevet. 7: 1; 1 Petrusbrevet 1: 13–25.
Vårt förhärligande är säkert Romarbrevet 8: 29–30. Vi kommer säkert att vara fullkomliga och inte kunna synda i framtiden. I dag är vi uppmanade att visa den helighet som kommer att vara vår helt i framtiden genom att leva ut, om än ofullständigt, Guds vilja. Eftersom synd fortfarande fördunklar vårt tankesätt behöver vi ständigt höra predikandet av Herrens morallag för att visa oss hur vi kan uppfylla denna kallelse (Heidelberg Catechism Q&A 115)*. Det rättfärdiga kravet i lagen uppfylls hos de troende när de vandrar enligt Anden Romarbrevet 8:4, och vårt behov av lagens undervisning är förbi.
CORAM DEO - Inför Gud
Kristna gör verkliga framsteg i sin kamp mot synd under sina kristna liv. Ändå tills vi dör fortsätter vi att upptäcka nya synder, synder som vi aldrig sett förut, och våra sinnen fördunklade av synd behöver hjälp för att veta Herrens vilja. Detta är en anledning till att vi bör söka och värdesätta undervisningen och predikandet av Guds lag. Det ger oss den rättfärdiga standard som vi måste sträva efter, och säger oss exakt vad det innebär att behaga Gud.
© Tabletalk November 14, 2012 Copyright Ligonier Ministries. Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.
*Heidelberg Catechism Q&A 115
Fråga 115:
Varför framhåller Gud de här tio buden då så strängt om ändå ingen i detta liv kan vara fullkomlig lydig?
*Svar’*:
För det första så att vi i hela vårt liv skall lära känna vår syndiga natur allt bättre (1) och med större längtan söka syndernas förlåtelse och Kristi rättfärdighet (2). För det andra måste vi utan uppehåll ivra för och be Gud om den Helige Andes nåd, så att vi allt mer förnyas till Guds avbild tills vi efter detta liv når vårt mål, fullkomligheten (3).
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.
- Redigerat 2021-09-18 11:06 av Woodland