Jesus iFokus

Jesus

Etikettden-kristna-läran
Läst 3 ggr
Woodland
0

Upphöja Herren Jesus!

”så fann jag honom som min själ har kär. Jag grep honom och släppte honom inte

Högavisan 3:4

Tar Kristus emot oss när vi kommer till honom, trots all vår tidigare syndfullhet? Förebrår han oss aldrig för att vi först har prövat alla andra tillflyktsorter? Och finns det någon på jorden som han? Är han den bäste av allt det goda, den skönaste av allt det sköna? Åh, låt oss då prisa honom! Jerusalems döttrar, prisa honom med tamburin och harpa!

Ner med era avgudar, upp med Herren Jesus. Låt nu ståt och stolthet trampas under fötterna, men låt Jesu kors, som världen rynkar pannan för och hånar, höjas till höjden. Åh, en elfenbenstron för vår kung Salomo! Låt honom sättas högt för evigt, och låt min själ sitta vid hans fotapall och kyssa hans fötter och tvätta dem med mina tårar. Åh, hur dyrbar är Kristus! Hur kan det vara att jag har tänkt så lite på honom? Hur kan jag söka glädje eller tröst någon annanstans när han är så full, så rik, så tillfredsställande. Du troende, slut ett förbund med ditt hjärta att du aldrig skall överge honom, och be din Herre att bekräfta det. Be honom sätta dig som en signetring på sitt finger och som ett armband på sin arm. Be honom att binda dig om sig, som bruden smyckar sig med smycken och som brudgummen sätter på sig sina juveler.

I would live in Christ's heart; in the clefts of that rock my soul would eternally abide. The sparrow hath made a house, and the swallow a nest for herself where she may lay her young, even thine altars, O Lord of hosts, my King and my God; and so too would I make my nest, my home, in thee, and never from thee may the soul of thy turtle dove go forth again, but may I nestle close to thee, O Jesus, my true and only rest.

Jag vill leva i Kristi hjärta; i den klippans klyftor vill min själ för evigt bo. Sparven har byggt sig ett bo och svalan ett näste där hon kan lägga sina ägg. Åh, Herre Sebaot, min Konung och min Gud, vid ditt altare vill jag också bygga mitt bo, mitt hem, i dig, och aldrig lämna dig. Må din turturduvas själ gå ut igen, och må jag bo nära dig, o Jesus, min sanna och enda vila.

"När jag finner min dyrbara Herre, glöder alla mina passioner; med kärlekens band binder jag honom, håller fast honom och släpper honom inte.

Av C. H. Spurgeon

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Knappt var jag förbi dem, så fann jag honom som min själ har kär. Jag grep honom och släppte honom inte förrän jag fört honom in i min mors hus, in i