Lyckligare än filosofer
”Jag fruktar inget ont, för du är med mig.”
Se, hur oberoende av yttre omständigheter den Helige Ande kan göra den kristne! Vilket starkt ljus som kan lysa inom oss när det är helt mörkt utanför! Vi kan vara fasta, lyckliga, lugna, och fridfulla, när världen skakar och jordens pelare avlägsnas! Till och med döden själv, med alla sina fruktansvärda influenser, har inte makt att tysta musiken i en kristens hjärta, utan gör snarare den musiken ännu vackrare, klarare, mer himmelsk, tills den sista vänliga handling som döden kan göra är att låta den jordiska melodin smälta samman med den himmelska kören, den timliga glädjen med den eviga saligheten!
Låt oss därför ha förtroende för den välsignade Andens kraft att trösta oss. Kära läsare, ser du fram emot fattigdom? Frukta inte; den gudomliga Anden kan i din nöd ge dig en större rikedom än de rika har i sitt överflöd. Du vet inte vilka glädjeämnen som kanske väntar dig i den stuga som nåden kommer att omge med rosor av tillfredsställelse. Är du medveten om att dina kroppsliga krafter minskar? Förväntar du dig långa nätter av smärta och dagar av lidande? Var inte ledsen! Sjukdomssängen kan bli en tron för dig. Du anar inte hur varje smärta som sköljer över din kropp kan vara en renande eld som förbränner ditt skräp – en stråle av härlighet som lyser upp de hemliga delarna av din själ. Blir ögonen svaga? Jesus kommer att vara ditt ljus. Sviker öronen dig? Jesu namn kommer att vara din själs bästa musik, och hans person din kära glädje. Sokrates brukade säga: ”Filosofer kan vara lyckliga utan musik”, och kristna kan vara lyckligare än filosofer även om alla yttre orsaker till glädje är borta.
I dig, min Gud, skall mitt hjärta triumfera, vad som komma skall av ont där ute! Genom din kraft, o välsignade Ande, skall mitt hjärta vara fullt av glädje, även om allt skulle misslyckas för mig här på jorden.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.