Helig svartsjuka
”Jag skämdes nämligen för att be kungen om soldater och ryttare till vårt beskydd mot fiender på vägen, eftersom vi hade sagt till kungen: ”Vår Guds hand är över alla som söker honom och låter det gå dem väl, men hans makt och hans vrede drabbar alla som överger honom.”””
En eskort skulle i många avseenden ha varit önskvärd för pilgrimsgruppen, men en helig skamkänsla hindrade Ezra från att söka en sådan. Han fruktade att den hedniske kungen skulle tro att hans bekännelse av tro på Gud var rent hyckleri, eller föreställa sig att Israels Gud inte var i stånd att skydda sina egna dyrkare. Han kunde inte förmå sig att förlita sig på en köttslig arm i en fråga som så uppenbart var Herrens, och därför gav sig karavanen iväg utan synligt skydd, bevakad av honom som är sitt folks svärd och sköld.
Jag är rädd att få troende känner denna heliga svartsjuka för Gud; även de som i viss mån vandrar i tro, förstör ibland glansen i sitt liv genom att begära hjälp från människor. Det är en stor välsignelse att inte ha några stöd eller stödpelare, utan att stå upprätt på Evighetens Klippa, upprätthållen endast av Herren. Skulle någon troende söka statliga bidrag till sin kyrka, om han visste att Herren vanäras genom att han ber om kejsarens hjälp? Som om Herren inte kunde tillgodose behoven för sin egen sak!
Skulle vi så hastigt springa till vänner och släktingar för att be om hjälp, om vi kom ihåg att Herren förhärligas genom vårt blinda förtroende för hans enastående arm? Min själ, vänta endast på Gud. ”Men”, säger någon, ”ska man inte använda medel?” Visst ska man det, men vårt fel ligger sällan i att vi försummar dem; mycket oftare beror det på att vi dumt nog tror på dem istället för att tro på Gud. Få går för långt i att försumma skapelsens arm, men mycket många syndar stort genom att göra för mycket av den.
Lär dig, kära läsare, att ära Herren genom att avstå från att pröva medel som om använda skulle vanära Herrens namn.
av C.H. Spurgeon
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.