Jesus iFokus

Jesus

Etikett: den-kristna-läran
Läst 43 ggr
Woodland
0

Änglar mäktiga att utföra Guds verk

Änglars verk och hierarki©

Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon hånfull dom över honom utan sade: "Må Herren straffa dig.”
Judas brev 1:9

Änglar är tjänande andar som Gud har sänt ut för att hjälpa oss som ska ärva frälsningen (Hebreer. 1:14). Detta borde vara en stor uppmuntran för oss, eftersom vi vet att änglar är bland de mäktigaste varelser som Gud har skapat. En ängel ”förgjorde t.ex. alla de mäktiga krigarna och befälhavarna och officerarna i assyrier kungens läger” (2 Krönikeboken 32:21) vid en kritisk tidpunkt när Israel behövde räddas. De har verkligen större kraft och makt än vanliga människor (2 Petrus 2:11).

Det engelska ordet angel kommer från det grekiska ordet angelos, som också betyder ”budbärare”. Därför är det inte förvånande att Skriften ofta skildrar änglar som bär fram budskap från Gud till hans tjänare (Domarboken 13; Lukas 1:5-25). Vi vet också att de är kraftfulla kämpar och kan samlas i en stor armé för att bekämpa Herrens fiender och befria hans folk (2 Kungaboken 6:8-23; Uppenbarelseboken 12). De kan till och med utöva kontroll över djurriket, som när ängeln stängde lejonens gap för att skydda Daniel (Daniel 6:22).

De flesta av änglarna i Bibeln har inga egennamn, med undantag för Gabriel och Mikael (Lukas 1:19; Judas 9). Av detta kan vi dra slutsatsen att änglar har namn även om vi inte känner till dem. Vissa änglar har namn i utombiblisk judisk litteratur, t.ex. Rafael, men eftersom det namnet inte kommer från ett gudomligt inspirerat verk vet vi inte om någon ängel faktiskt bär det.

I kyrkans historia har teologer som Thomas av Aquino undersökt hierarkin i änglarnas rike och ibland upprättat listor över specifika rangordningar och order. Att det faktiskt finns någon form av änglahierarki framgår av att åtminstone en änglavarelse, Mikael, har titeln ”ärkeängel” (Judas 1: 9), vilket kommer från det grekiska ordet för ”ängel” och det grekiska ordet för ’första’ eller ”början”. Detta skulle innebära att Mikael och andra ärkeänglar (om det finns några) har någon form av auktoritet över andra änglar. Att änglarnas rike skulle vara hierarkiskt ordnat är logiskt med tanke på att vi vet att Gud tycker om att saker och ting görs på ett noggrant sätt och i ordning (1 Kor. 14:40). Eftersom Skriften inte säger så mycket om denna ordning finns det inte så mycket mer att säga. Vi gör klokt i att följa rådet från den reformerade teologen Francis Turretin, som skriver: ”Vad denna ordning [änglarnas] är för något (eftersom Skriften är tyst) bör ingen vara för nyfiken på att fråga, än mindre förhastat definiera.”

CORAM DEO Att leva inför Guds ansikte

Eftersom Gud är den allra visaste kan vi vara förvissade om att den hierarki som finns i änglarnas rike är den som är bäst utformad för att uppnå Herrens syften och göra oss mest gott. Vi bör naturligtvis inte sätta vårt hopp till änglarna utan endast till Gud. När vi gör det vet vi att han arbetar för vårt bästa, på bästa möjliga sätt, i alla ting.

© Ligonier Ministries TableTalk
tidskrift juni 2025 Använt med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Sök gärna på Jesus iFokus med ordet “änglar” för att få tillgång till mängder av artiklar om ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabletalk is the monthly magazine from Ligonier Ministries, the teaching fellowship of R.C. Sproul, dedicated to helping growing Christians live biblically informed lives.
perre@omnis in hoc sum16
0

I ve seen 20-30 thousand childs been killed in Gaza; I dont hate the jewish But israel once you were, An victim, and now you forgot it . you be the new paria in this world

I want an stop of this world fight,now.if we are human stop all off this

Iran is land off hate they kill of their religions,special womens, dress clothes etc

This what GOD sad to me .Trump you mamma want you to calm down

perre@omnis in hoc sum16
0

Du jag vet allt detta,men jag accepterar inte att 20 -50 tusen barn dör ock svälten ,jag är kristen som du jag hade tänkt att åka till jerusalem ock gå vågen där min Jesus gick han som hjälpte de svaga. Men du ska veta att jag inte står på Irans -hamas sida jag vet min faders vilja.Glad midsommar

perre@omnis in hoc sum16
0

död för vad? gud vad tyccker vår Herre Jihave